Naar hoofdinhoud Naar footer

Kanttekeningen bij het samenstellen van uw scholingsaanbod

Werkt uw organisatie aan een scholingsaanbod voor digitale vaardigheden voor uw zorgmedewerkers? Dan is het zaak om rekening te houden met voorkeuren van bepaalde ‘digitypes’. Iedereen leert immers op zijn eigen manier. Een goede start is om de behoefte van uw medewerkers in te kaart te brengen. Dat kan met de zelftest ‘Welk digitype ben jij?’. Gaat u hier ook mee aan de slag? Houd dan rekening met vier punten.

1. Kijk naar meer dan vaardigheden alleen

‘Digivaardig’ gaat om meer dan enkel vaardigheden. Minstens zo belangrijk zijn de houding ten aanzien van digitale middelen en het beeld dat mensen van zichzelf hebben. Stimuleer een ontwikkelingsgerichte attitude bij uw medewerkers. Met andere woorden: zorg er niet alleen voor dat mensen weten welke knoppen ze moeten indrukken, maar ook dat mensen snappen hoe een toepassing werkt en dat mensen durven ontdekken. Dat vergt een andere manier van denken. Namelijk niet (alleen) vanuit de techniek, maar vanuit de menselijke kant.

2. Niemand ís een digitype

Onthoud dat niemand een digitype ís. Van de ruim 2.000 mensen die inmiddels de zelftest ‘Welk digitype ben jij?’ hebben ingevuld, is er niemand die voor de volle honderd procent uitkomt bij één digitype. Dat betekent dat niet álle Analoge Idealisten blij worden van een-op-eenbegeleiding en dat ook een Digivaardige Professional leert van een-op-eenbegeleiding. Net zo goed als dat er Analoge Idealisten zijn die juist wel graag leren van een webinar. Gebruik een dergelijk overzicht dan ook als richtlijn om verschillende type technologiegebruikers in je organisatie te faciliteren, en niet om mensen in hokjes te plaatsen. 

3. Kies voor maatwerk, uw organisatie is uniek!

Leeroplossingen als digicoaching, een webinar of ‘meedenken in beleid’ kunnen op veel verschillende manieren vorm worden gegeven. Het succes van een digicoach hangt bijvoorbeeld af van uren die hij krijgt, de didactische vaardigheden die een digicoach heeft en hoe zichtbaar de digicoach is. De mate waarin zorgprofessionals deze manieren van leren omarmen kan per zorgorganisatie verschillen. Het in kaart brengen van de leeroplossingen en -behoeftes per digitype is dan ook maatwerk. Wat niet wil zeggen dat u zich niet kunt laten inspireren door organisaties die u voor gingen

4. Faciliteer, motiveer en communiceer

Het toespitsen van uw scholingsaanbod per digitype is een mooie manier om zorgprofessionals met verschillende digitale vaardigheden goed te faciliteren. Sta er echter bij stil dat, naast faciliteren, ook motiveren en communiceren erg belangrijk is! Voor een Digitale Enthousiasteling is het gepast om de details van een nieuw digitaal middel te geven, terwijl een Aarzelende Technologiegebruiker alleen het broodnodige wil weten en schrikt van ICT-jargon. Voor een goede aanpak heb je bovendien iedereen nodig: van afdeling ICT, HR tot aan de raad van bestuur.

Deel deze pagina via:

Contactpersoon