Naar hoofdinhoud Naar footer

Omring test ‘Digital Human’ voor vragen over corona

Zorgorganisatie Omring start een zogenoemde ‘Digital Human’ pilot om ouderen die vragen hebben over het coronavirus te kunnen bijstaan. Door de beperkende coronamaatregelen zitten veel ouderen thuis, verstoken van dagelijks en menselijk contact. Wendy moet dit deels opvangen.

Wendy beantwoordt vragen

Zorgorganisatie Omring is samen met Deloitte Digital onder de naam Wendy een 'Digital Human'-pilot begonnen. Ouderen met vragen over het coronavirus kunnen bij Wendy terecht nu door de coronamaatregelen veel ouderen thuis zitten, verstoken van dagelijks en menselijk contact.

Levensecht

Wendy, zoals de kunstmatig intelligente digitale assistent heet, is een levensechte verschijning met het vermogen om te zien, horen en begrijpen. Wendy beschikt verder over een vriendelijke stem, menselijke gezichtsuitdrukkingen en ze kan emotie tonen. Hiermee is zij in staat op een menselijke manier te communiceren, zo is de verwachting.

Antwoorden in coronatijd

Wendy kan een deel van het gemiste menselijk contact vervangen. Daarnaast is de Digital Human ook een efficiënte bron van informatie voor vragen die ouderen hebben. Vragen die vanwege de coronamaatregelen niet of nauwelijks beantwoord kunnen worden. Wendy is in staat om een gesprek te voeren met menselijke trekken en daarbij komt dat gesproken tekst vaak, zeker bij ouderen, beter overkomt en begrepen wordt dan platte tekst op een scherm.

Pilot

De pilot met Wendy, zo stellen de initiatiefnemers, is een eerste stap naar een nieuwe manier van informatievoorziening in een toekomst waar de mens centraal staat. Tot 15 juni is Wendy bereikbaar via de website van Omring. Wanneer de gebruiker vragen stelt die ze (nog) niet kan beantwoorden, dan wordt hij doorverwezen naar de klantenservice van Omring.

Alle vragen over zorg

Wanneer de pilot succesvol verloopt dan wordt de volgende stap het breed inzetten voor alle zorggerelateerde vragen bij Omring. Ook het afnemen van intake assessments of het direct doorsturen van bijvoorbeeld medische vragen naar de juiste medewerker behoren in de nabije toekomst tot de taken die door de Digital Human uitgevoerd kunnen gaan worden.

Digital human-technologie

Bij de ontwikkeling van Wendy wordt, onderliggend aan visuele aspecten, gebruik gemaakt van digital human-technologie met een AI engine. Specialisten van Omring en Deloitte werken daarvoor samen met de scale-up UneeQ, een van de voorlopers in de ontwikkeling van het Digital Human platform. Alle gezichtsuitdrukkingen, het uiterlijk en de stem van Wendy zijn op dit platform ontwikkeld.

Meer informatie over zorgtechnologie

Deel deze pagina via:

Contactpersoon