Naar hoofdinhoud Naar footer

Problemen in de zorg aanpakken met design thinking

We roepen het al langere tijd, en het lijkt zo logisch: betrek de cliënt bij de ontwikkeling van zorg. Toch zien we het nog vaak genoeg gebeuren dat een ontwikkel- of verbetertraject in de zorg gestart wordt zonder het perspectief van de eindgebruikers écht erbij te betrekken. Door deze werkwijze slaat men nogal eens de plank mis.

Denk aan invalidentoiletten waar cliënten via een kleine trap in moeten komen. Of in het geval van zorgmedewerkers: zij hebben weinig aan een alcoholdispenser of wastafel op de gang als ze volgens de richtlijnen ín de kamer van een bewoner hun handen moeten reinigen. Dit laat zien hoe hulpmiddelen en zorgservices niet altijd voldoen aan de daadwerkelijke behoeftes van cliënten, naasten of zorgmedewerkers.

Design thinking is een uitkomst

Maar hoe betrekt u eindgebruikers beter bij de toekomstige ontwikkel- en verbetertrajecten in zorgorganisaties? Met design thinking kunt u dat op een creatieve manier doen. In dit artikel krijgt u inzicht in de verschillende fases die u kan doorlopen en verwijzen we door naar handige tools om aan de slag te gaan. 

Wat is design thinking?

Veel (zorg)professionals werken met hun cliënten aan abstracte thema’s zoals preventie, gezondheid, zelfredzaamheid en eigen regie. Daarnaast is er in de langdurende zorg ook steeds meer aandacht voor innovatieve thema’s zoals zorgtechnologie en servicegerichte zorg. Deze complexe vraagstukken zijn soms lastig om goed te ondervangen. Design thinking leent zich goed voor deze vraagstukken. Samen met eindgebruikers kunt u het probleem uitgebreid verkennen en zo een oplossing ontwikkelen. De aanpak kenmerkt zich door het gebruik van creatieve methodieken om samen (in co-creatie) een probleem op te lossen. 

4 fasen van design thinking

Design thinking werkt visueel en kort cyclisch. Het is een (nieuwe) manier van innovatief werken. Het hoeft dus vooral niet in één keer goed! Het is een kwestie van steeds nieuwe dingen proberen, testen en aanpassen. Daarnaast draait het om een houding en mindset, en kunt u dit op verschillende manieren toepassen. Eén van de manieren om dit te doen is door deze fasen te doorlopen:

  1. Ervaringen
  2. Inzichten 
  3. Kansen
  4. Oplossingen

Op onze projectpagina over design thinking delen we tips en tricks die u kunnen helpen bij het ophalen van ervaringen en inzichten bij de eindgebruikers over een bepaald probleem. Vervolgens kunt u samen met cliënten en andere eindgebruikers verschillende kansen ontdekken en oplossingen creëren.

Downloads

Deel deze pagina via: