Naar hoofdinhoud Naar footer

Helpt AI bij vinden juiste kennis? Vilans test AI-assistent

Gepubliceerd op: 12-08-2024

Als kennisorganisatie willen we dat kennis toepasbaar is voor iedereen die betrokken is bij de langdurige zorg. Het is echter een uitdaging om in de overvloed aan beschikbare informatie de juiste en betrouwbare kennis te vinden. Bovendien is tijd schaars door hoge werkdruk en tekort aan arbeidskrachten. Daarom onderzoeken we of een AI-assistent kan helpen bij het delen van kennis die aansluit bij de behoefte van zorgprofessionals. 

Hoe het werkt 

De AI staat op de website van Vilans en doorzoekt de websites van Vilans. Als bezoeker van de website typ je je vraag in de chat en krijg je een antwoord, verdiepingsvragen om meer context te geven of suggesties voor artikelen of tips. De bron met de link naar een kennisplein wordt in het antwoord meegegeven. De AI-assistent staat momenteel voor korte tijd live op Vilans.nl.

Je vindt de AI-assistent rechts onderin je scherm, klik op het icoontje van de robot om te beginnen met chatten.

Betrouwbare bron  

Met de pilot wordt gekeken of de nieuwe technologie van waarde is voor gebruikers. ‘Het is echt bedoeld als test, we benieuwd zijn naar ervaringen van gebruikers. Wat doet iemand met de antwoorden, wordt er doorgeklikt?  Hoe betrouwbaar is het antwoord dat gegeven wordt? Is iemand op zoek naar een direct antwoord of een hulp bij het zoeken naar een antwoord door de dialoog? Is het logisch en intuïtief? En hoe kijkt iemand naar AI-assistenten? Allemaal vragen die we aan het onderzoeken zijn’, vertelt Leonoor Ahrens, projectleider Innovatie Kennisdelen. 

Verantwoord gebruik 

‘In november 2023 is een eerste versie in een labomgeving getest, dit is het tweede prototype. De AI-assistent is uitgebreid getest om bijvoorbeeld hallucineren te voorkomen, waardoor er zelf een antwoord wordt verzonnen. In onze snel veranderende wereld is er grote behoefte aan betrouwbare kennis. Je wilt niet twijfelen of je wel de juiste informatie hebt, je moet er meteen mee aan de slag kunnen. We willen verantwoord omgaan met AI, in de pilot maken we gebruik van een taalmodel. Die kan fouten maken, daarom is het goed het antwoord te controleren. En we hebben privacy hoog in het vaandel en willen hier duidelijk over zijn naar gebruikers.’ 

Test mee

De AI-assistent staat op vilans.nl van 12 tot en met 25 augustus. Test mee en geef feedback via de chatfunctie. Jouw input is van grote waarde voor het verbeteren van onze online dienstverlening en draagt bij aan het toegankelijk maken van kennis in de zorg.

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan