Naar hoofdinhoud

Weinig aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag in zorgopleiding

Zorgmedewerkers krijgen vaak te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Dat blijkt uit twee onderzoeken: van NU’91 en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) die de het CBS en TNO hebben gepubliceerd. Noëlle Sant, expert op het thema intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg bij kennisorganisatie Vilans, beaamt dit. 'In mbo en hbo zorg- en welzijnsopleidingen noch in de praktijk blijkt er over het algemeen weinig aandacht te zijn hoe je hier mee om moet gaan.'

Sant: ‘Niet alleen in de zorgopleidingen, maar ook als je al werkt, komt het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag vaak niet aan de orde. Ik geef vaak gastlessen in hbo en mbo en dat is vaak het enige moment dat het ter sprake komt.’ 

Bespreken in lessen

Binnen SIVIL, een ZonMw-project dat Vilans samen met Rutgers uitvoert brengen we hier verandering in. Het materiaal dat in dit programma ontwikkeld is, is ook beschikbaar voor het mbo- en hbo-onderwijs. Daarnaast is er inmiddels een samenwerking opgang gekomen met project Radicale Vernieuwing Waardevol Onderwijs (RVWO), ook actief op dit thema, met als doel gezamenlijk een keuzedeel intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg voor de mbo-zorgopleidingen te ontwikkelen. Hiermee krijgt de docent ook handvatten om het thema in de reguliere lessen aan bod te laten komen.

Beroepsonderwijs

Ook zijn er contacten met het Consortium Beroepsonderwijs. De materialen van SIVIL zijn ondergebracht in de verschillende oefenopdrachten van de opleidingen in zorg en welzijn. Op deze manier kunnen studenten ook aan de slag met dit thema. 'Helaas krijgt bijna iedereen in de zorg weleens te maken met ongewenste seksuele aandacht. Het is hierom belangrijk dat je als zorgverlener leert hoe je hiermee om moet gaan. Een van de manieren is ook door te kijken waar het gedrag van een cliënt vandaan komt: soms hangt het samen met een ziektebeeld, medicatie of frustratie over het niet kunnen uitoefenen van je seksuele behoeften. Hier heb je kennis over nodig en vaardigheden om hier iets mee te doen. Dit is waar wij ons voor inzetten', zegt Ymke Kelders van Rutgers.

Noëlle Sant: ‘We pleiten er vooral ook voor om het thema intimiteit en seksualiteit zo snel mogelijk ter sprake te brengen met de zorgvrager, liefst voordat er bepaald gedrag ontstaat. Hoe meer je weet over iemands behoefte, hoe beter je kunt inspelen op grensoverschrijdend gedrag en het waarschijnlijk ook voorkomen!’ 

De behoefte aan deze kennis is groot, niet alleen op scholen, maar ook in de ouderenzorg zelf. Binnen het SIVIL-project worden inmiddels 34 organisaties begeleid om de aandacht voor intimiteit en seksualiteit te implementeren.

Meer informatie?

Bekijk de materialen

Deel via

Contactpersoon