Blinde vlek voor beperkte digitale vaardigheden in de zorg
Gepubliceerd op: 17-10-2022
Niet alle type technologiegebruikers (oftewel digitypes) worden even goed ondersteund tijdens de implementatie van technologie in de zorg. Tijdens het webinar ‘Digitale vaardigheden & de implementatie van technologie’ geven Suzanne Verheijden (Digivaardig van het ECP) en Bart van Mierlo (Vilans) tips en trucs om rekening te houden met verschillende digitypes in alle fasen van het implementeren van technologie.
'Veel projectleiders bij zorgaanbieders en leveranciers van zorgtechnologieën hebben een blinde vlek', zegt Suzanne Verheijden. 'Ze projecteren namelijk hun digitale vaardigheden op die van zorgmedewerkers. Terwijl we weten dat er 4 verschillende type technologiegebruikers (digitypes) zijn, waarvan 2 met beperkte digitale vaardigheden.'
Printscreens en pijltjes
Om achter de blinde vlek te komen wordt tijdens het webinar een quiz gedaan. Bart van Mierlo: 'De blinde vlek bleek wel bij de quizvraag over welk type ondersteuning een digistarter de voorkeur naar uit gaat. Bijna iedereen dacht dat een klassikale training in een groep van 8 waarbij je alle vaardigheden direct kon oefenen handig werd gevonden, maar het tegenovergestelde blijkt waar. Digistarters voelen zich bezwaard zogenaamd ‘domme’ vragen te stellen in een groep, zijn bang het tempo niet bij te kunnen houden en krijgen al stress bij de gedachte dat ze daardoor in zo’n grote groep gaan opvallen. Ook een tutorial is voor veel digistartes funest. Dan moeten mensen namelijk tegelijkertijd een filmpje kijken en een digitale handeling verrichten. Wat dan wel? Een (geprint) stappenplan voorzien van printscreens met pijltjes.'
Digitypes
Voor projectleiders en leveranciers kan het helpen om de benodigde digitale vaardigheden voor een zorgtechnologie eens op een rijtje te zetten, en te bedenken welke digitypes extra ondersteuning nodig hebben. Digivaardig in de Zorg heeft dit samen met de TZA alvast voor 14 verschillende (zorg)technologieën gedaan. Waaronder de Tessa, de CRADL en de Google Home. Verheijden: 'Naast deze tip werden in dit webinar kansen, uitdagingen en tips geschetst om verschillende type technologiegebruikers te betrekken, per fase van implementatie en opschaling van technologie. Bijvoorbeeld hoe je je vertrekpunt bepaalt wat betreft digitale vaardigheden in je organisatie. Hoe je een digicoach als brugfunctie tussen leverancier en zorgmedewerkers kan gebruiken. En in welke fase je gebruik kan maken van zorgmedewerkers die juist handig zijn met digitale middelen.'
Van Mierlo vervolgt: 'Tot slot hebben we gebruik gemaakt van de wisdom of the crowd. Alle kansen, uitdagingen en tips – van deelnemers en van ons – zetten we voor je op een rijtje, en koppelen we dit najaar terug in een mooie publicatie.’