Naar hoofdinhoud Naar footer

5 minuten échte aandacht

Gepubliceerd op: 12-11-2021

Liefdevolle zorg organiseren, hoe doe je dat? Clustermanager Martin Hendriks van zorgorganisatie Volckaert ging samen met ons op zoek naar het antwoord in een Waardigheid en trots-traject. ‘Het draait vooral om het geven van oprechte aandacht.’

‘Toen het programma Waardigheid en trots van start ging, wilden ook wij stappen maken in het verbeteren van de kwaliteit van zorg’, herinnert Martin Hendriks zich: ‘Toen hebben we samen met de ondernemingsraad, cliëntenraad en de VAR een enquête opgesteld voor iedereen die bij ons in zorg is. De hoofdvraag was: Waar is meer behoefte aan? De uitkomst was helder. Cliënten willen meer nabijheid en aandacht.’

Aandacht

Hendriks was niet verbaasd over de uitkomst van de enquête. ‘Persoonlijke aandacht en warmte zijn in principe behoeften die ieder mens heeft. Dat houdt niet op als je in een verpleeghuis terecht komt. Maar de vraag hoe we kunnen organiseren dat er meer aandacht en tijd is voor thema’s als leven en dood of seksualiteit, daarvoor hebben we de hulp van Vilans ingeroepen.’

Belangrijke mensen rondom een bewoner

In het traject Levensvragen heeft Volckaert op bepaalde locaties geëxperimenteerd met leer/werkplekken. ‘In deze leer/werkplekken komt een team van mensen rondom de cliënt regelmatig bij elkaar’, zegt Hendriks. ‘In eerste instantie hadden we de neiging om het team in te vullen met vooral zorgprofessionals. Maar de teamsamenstelling moet juist een uitsnede zijn van alle mensen die belangrijk zijn in het leven van de bewoner. Dus de familie, vrijwilligers en de bewoner zelf zitten er natuurlijk ook in.’

Praatje maken is ook werk

‘Tijdens deze bijeenkomsten groeide heel snel het wederzijdse begrip voor elkaars rol’, vervolgt Hendriks. ‘Familieleden kregen door waarom zorgprofessionals altijd aan het rennen zijn en kregen daar extra respect voor. Professionals aan de andere kant werden eraan herinnerd hoe belangrijk het is om af en toe even gas terug te nemen om te kunnen zitten met een cliënt en een praatje te maken. Dat valt ook onder ‘werk’ en is zelfs een van de belangrijkste aspecten.’

Have a Break

Dankzij de eyeopeners die uit de leer/werkplekken naar voren kwamen, is de werkwijze bij Volckaert gewijzigd. ‘Om maar een voorbeeld te noemen: we hebben nu overal potten met chocoladerepen van KitKat staan. De slogan van KitKat is namelijk Have a Break, have a KitKat. Als we nu collega’s van a naar b zien rennen, wijzen we hen op deze slogan met een KitKat. Zo bereiken we dat professionals meer het tempo van de cliënten aanhouden en inderdaad de tijd nemen voor de nodige echte aandacht.’

Thuis in het verpleeghuis

In een volgende fase gaat Volckaert nog een stapje verder. ‘We willen in het kader van het nieuwe programma Thuis in het Verpleeghuis nog radicaler vernieuwen’, zegt Hendriks. ‘We gaan laptops de deur uit doen en helemaal terug naar de basis van goede zorg.’

5-minutengesprek

Adviseur Jeroen Schumacher begeleidde het proces vanuit Vilans. Hij vertelt: ‘Teams in Volckaert maakten met de gekozen aanpak stappen van een weids thema als ‘verlies en rouw’ naar het concrete 5-minutengesprek. Dat kwam voort uit de ervaring van een 90-jarige bewoner die net haar zoon had verloren. Zij gaf aan dat de vraag hoe gaat het met u? meer betekent als een zorgmedewerker vervolgens ook blijft wachten om naar het antwoord te luisteren, in plaats van meteen weer door te lopen. Al is het maar 5 minuten.’

Persoonsgerichte zorg

Schumacher: ‘We begeleiden vele zorgorganisaties met verbetertrajecten. Hoe kun je nu echt aansluiten bij de behoeften en de wens van de cliënt? Wij hebben de kennis, ervaring en tools om zorgorganisaties te helpen de kwaliteit van hun zorg persoonsgericht te maken en gelijkwaardig samen te werken met familie en vrijwilligers ten behoeve van het welzijn van cliënten.’

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan