‘Alles wat je doet is netwerkzorg, je bent nooit de enige voor een klant’
Gepubliceerd op: 01-09-2020
Om de samenwerking in een zorgnetwerk te verbeteren ontwikkelde Vilans de waardenkaart. Wij vroegen zorgprofessionals die ermee aan de slag gingen wat het werken met de waardenkaart hun heeft opgeleverd. Daphne Donders, relatiemanager bij Sensire, en Gerlinde Vorderman, strategisch adviseur bij Vérian, opereren beiden in meerdere zorgnetwerken en pasten de kaart toe. Hoe is dat ze bevallen?
Afgelopen jaar heeft Vilans met Donders en Voordeman mogen meelopen bij de netwerken ‘Parenteralia thuis’ en de ‘Bestuurlijke tafel Apeldoorn’. ‘Parenteralia thuis’ is het netwerk waarin Sensire, Vérian en Gelre Ziekenhuizen thuis oncologische zorg leveren. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om bepaalde chemokuren thuis te ondergaan. De bestuurlijke tafel Apeldoorn is het netwerk van een aantal VVT-organisaties, HOOG (HuisartsenOrganisatie Oost-Gelderland) en Gelre Ziekenhuizen in de regio Apeldoorn.
Wat heeft werken met waarden in het model ‘governance van netwerkzorg’ opgeleverd?
Donders: ‘Het gesprek aangaan met de andere partijen in het netwerk is makkelijker aan de hand van de waardenkaarten die jullie gepubliceerd hebben. Vaak wordt er bij aanvang van een netwerksamenwerking niet expliciet over governance gesproken en hoe de partijen erin zitten. En dat is een fout. Het is juist heel waardevol om dit aan het begin zeker wél te doen. Je legt je kaarten op tafel en zo is er meer openheid naar elkaar. Anders draai je vaak om zaken heen. Zoals vragen over wie op bepaalde thema’s de leiding pakt, wie verantwoordelijk is voor afzonderlijke aspecten van het project. Dat soort zaken.’
Vorderman voegt daar aan toe: ‘Het geheel van samen met andere partijen iets neerzetten is gebaseerd op vertrouwen. Doordat we aan het begin de waarden expliciet hebben uitgesproken en de regels waarmee we met elkaar samenwerken duidelijk hebben benoemd, kom je een forse stap verder.’
Hoe vond je het om over waarden na te denken in relatie tot de netwerken waarin jullie participeren?
‘Het is een eyeopener geweest’, zegt Vorderman. ‘Je staat echt stil bij wat jezelf belangrijke waarden vindt in relatie tot het samenwerken in netwerken en hoe je eigen organisatie daarin staat. Vervolgens kijk je met elkaar als organisaties in het netwerk of de waarden overeenkomen en wat je in de samenwerking met elkaar belangrijke uitgangspunten vindt. Het vraagt om over de muren te kijken van je eigen organisatie en juist breder te kijken naar de doelen van het netwerk en de partijen die daarin participeren. Dat is in eerste instantie best spannend, want het is vaak nog geen gemeengoed. Maar vervolgens merk je door hier eerst bij stil te staan met elkaar dat er meer gemeenschappelijkheid en openheid ontstaat en dat verstevigt de banden.'
Volgens Donders veranderen door het werken met de waardenkaart ook de eigen organisatiewaarden. ‘We zijn hierdoor veel meer naar buiten toe gericht. Er bestaat een soort vanzelfsprekendheid om dingen binnen één organisatie te doen of vanuit de eigen organisatie aan te vliegen. Help elkaar om het anders te doen. Voed elkaar. Bundel krachten en inzichten. Soms moet je daarvoor ook intern iets veranderen. Er kan een spanningsveld zijn als je organisatie niet op één lijn staat qua doelstellingen en waarden met het netwerk. Je zit nooit helemaal op één lijn, maar je uitgangspunt moet wel hetzelfde zijn.’
Wat doe je nu anders met de kennis van waarden? Hoe gebruik je de netwerkwaarden in je huidige werk?
Vorderman: ‘Voor ons zijn vooral de volgende waarden sterk van belang in samenwerking: openheid, dialoog, vertrouwen, kritisch zijn, gezamenlijk commitment, resultaten behalen. Dit hanteren we als uitgangspunten en hier kunnen we op terugvallen. Er wordt niet meer omheen gedraaid als bepaalde resultaten niet behaald zijn. We gaan een open dialoog aan.’
Als tip geeft Donders ten slotte aan: ‘Neem de werknemers heel erg mee in wat je doet in netwerken, dan weten mensen in je organisatie dat ze samen bezig kunnen zijn met externe partners. Het werken met waarden heeft me doen stilstaan en onze eigen positie opnieuw doen evalueren. En het heeft me nog meer drive gegeven om in netwerken te werken. Het geeft energie om steeds in dialoog te blijven en bewust te zijn van je eigen waarden. Je staat er eigenlijk niet zo bij stil, maar als je eenmaal die realisatie hebt ga je er juist sterker mee aan de gang. Alles wat je doet is netwerkzorg. Je bent nooit de enige organisatie rondom een klant.’