Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Dimence Groep spitst scholingsaanbod toe op digitypes

Gepubliceerd op: 15-11-2021

Niet iedere zorgprofessional is digitaal even vaardig. Bovendien verschilt hoe zij tegen digitale innovatie aankijken enorm. Hoe zorg je ervoor dat uw aanpak om de digitale vaardigheden van medewerkers te vergroten aansluit bij hun zo uiteenlopende behoeften? Zoveel mensen, zoveel wensen. Anneke Blok-Velvis van Dimence Groep vertelt hoe zij dat doen.

GGZ- en welzijnsorganisatie Dimence Groep timmert hard aan de weg om hun aanpak af te stemmen op hun medewerkers. Zij zijn begonnen met het in kaart brengen van behoeftes van zorgprofessionals. Hoe worden zij digitaal vaardig en hoe gebruiken zij digitale middelen? Anneke Blok-Velvis, adviseur nieuw leren en ontwikkelen, vertelt: ‘We hebben gevraagd welke tools ze belangrijk vinden en hoe ze hun niveau per tool inschatten. Ook vroegen we over welke tools ze meer wilden leren, en op welke manier. Je kunt op allerlei manieren leren. Via video, een e-learning, live instructie of bijvoorbeeld een stappenplan op papier. Het verschilt per persoon hoe iemand het beste leert.’

Digitypes

De uitkomsten van dit behoeftenonderzoek sluiten goed aan bij de digitypes die Tech@doptie en Digivaardig in de Zorg samen met Vilans ontwikkelden (zie Downloads). Deze vier digitypes, of persona’s, omschrijven de kenmerken van zorgprofessionals als het gaat om digitale vaardigheden. 

  • Zie een uitgewerkt voorbeeld van de ‘Aarzelende Technologiegebruiker' in de downloads onderaan deze pagina.

Blok-Velvis: ‘Als aanvulling op de bestaande digitypes hebben we de vaardigheden en houding ten aanzien van hun basistools uitgevraagd. Denk aan Outlook en beeldbellen. Uit het onderzoek bleek dat de Aarzelende Technologiegebruiker zijn vaardigheid om te beeldbellen wel wíl verbeteren, maar dat zijn niveau tot dusver niet toereikend is. Dit soort informatie gebruiken we om het scholingsaanbod gericht vorm te geven.’ 

Manieren van leren

Met de resultaten van het onderzoek heeft Dimence Groep het scholingsaanbod onder de loep genomen. ‘De resultaten van het onderzoek hebben we bij elkaar gezet in een matrix,’ vervolgt Blok-Velvis. ‘Zo is precies te zien welke manier van leren past bij bepaalde digitypes. De matrix vormt de basis om het scholingsaanbod af te stemmen op de wensen en behoeften van zorgprofessionals.’

  • Download de matrix met leermiddelen en digitypes onderaan deze pagina. 

Kanttekeningen

Wilt u ook aan de slag met het scholingsaanbod van uw organisatie? Houd dan rekening met een paar kanttekeningen.

Onthoud bijvoorbeeld dat niemand een digitype ís. Niet álle Analoge Idealisten worden bijvoorbeeld blij van één-op-één begeleiding, terwijl er ook zeker Digivaardige Professionals zijn die juist goed leren van één-op-één begeleiding. Daarnaast is het goed te beseffen dat onderstaande matrix geen blauwdruk is. Digicoaching of een webinar kunnen op veel verschillende manieren vorm worden gegeven. In hoeverre de digitypes de manier van leren omarmen, is gebaseerd op de ervaring van Dimence Groep. Mogelijk zijn er overeenkomsten met uw organisatie, maar om dit echt goed in kaart te brengen, is maatwerk nodig. 

Kleine stapjes

Binnenkort start Dimence Groep met een pilots bij drie teams, waaruit duidelijk moet worden of het scholingsaanbod passend is. ‘De focus van de pilot ligt vooral op de “groei mindset” van collega’s’, vertelt Blok-Velvis. ‘Een groei mindset is het vertrouwen dat iemand in zichzelf heeft om daadwerkelijk digitaal vaardiger te kunnen worden. Dat vertrouwen proberen we te geven door bijvoorbeeld te laten zien dat digitaal vaardiger worden in kleine stapjes mag, en dat het niet erg is dat iedereen andere doelen heeft. Een Analoge Idealist hoeft niet de volgende dag een Digitale Enthousiasteling te zijn. Het bespreekbaar maken van digitale vaardigheden, of het gebrek daaraan, is daarbij van groot belang.’

Geleerde lessen

Door leervoorkeuren per digitype inzichtelijk te maken, kan Dimence Groep hun zorgprofessionals op maat bedienen. Bovendien kwam de organisatie erachter dat hun scholingsaanbod niet sluitend is. Zo bleek het aanbod van tutorials niet afdoende, en ook het aanbod van webinars wordt onder de loep genomen. Waar voorheen de hoeveelheid applicaties voor problemen zorgde, krijgen nieuwe medewerkers voortaan een overzicht van applicaties die nodig zijn om hun werk goed te kunnen doen. Zo wordt het aanbod de komende tijd steeds meer op maat toegespitst op hun zorgprofessionals.

Contact opnemen

Meer weten over de aanpak van Dimence Groep, of wilt u meedenken over de aanpak? Neem dan contact op met Anneke Blok-Velvis.

Gaat u in uw organisatie ook aan de slag met digitypes? Neem dan deel aan het lerend netwerk van Vilans en wissel ervaringen uit met andere zorgaanbieders. Neem hiervoor contact op met Vilans-adviseur Bart van Mierlo.

Downloads

Deel deze pagina via: