Naar hoofdinhoud Naar footer

Keuzehulpen voor hulpmiddelen en digitale zorg

Gepubliceerd op: 12-11-2024

Veel regio’s geven hoge prioriteit aan digitale transformatie in de zorg. Ze vinden het daarbij (terecht) belangrijk dat zorgprofessionals, -organisaties, cliënten en mantelzorgers betrouwbare informatie hebben over passende zorgtechnologie. Maar we zien ook dat men niet altijd de weg weet te vinden naar bestaande keuzehulpen. Soms zelfs met als resultaat dat er nog een keuzehulp wordt ontwikkeld, bijvoorbeeld met regionale budgetten.

Jorrit Ebben, strategisch ondersteuner van RegioKracht, legt uit: ‘We zien dat regio’s hun transformatiebudgetten en ontwikkelgelden soms gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe keuzehulpen over zorgtechnologie. Het aanbod van goede keuzehulpen en informatie over zorgtechnologie is op dit moment echter meer dan voldoende, het ontwikkelen van nieuwe tools is niet nodig.’

Maak gebruik van bestaande kennis

Het is effectiever en efficiënter om in de regio gebruik te maken van bestaande keuzehulpen en mee te helpen aan brede verspreiding, verbetering en aanvulling hiervan. Het is daarbij goed om onderscheid te maken tussen twee soorten keuzehulpen:

  1. Keuzehulpen die zich richten op zorgorganisaties en zorgprofessionals
  2. Keuzehulpen die zich (ook of vooral) richten op mensen met zorg- en ondersteuningsbehoeften en hun naasten/mantelzorgers

Keuzehulpen voor zorgprofessionals

Voorbeelden van keuzehulpen voor mensen die binnen de organisatie bezig zijn met het integreren van digitale innovaties in het zorgproces zijn:

  • Kennisbank Digitale Zorg: De Kennisbank Digitale Zorg van Vilans deelt onafhankelijke informatie over zorgtechnologie in de langdurige zorg. Technologieën die al volop ingezet worden of potentie hebben, onderbouwd door onderzoek. Hier vind je in welke context technologische toepassingen waardevol zijn. De kennisbank geeft niet alleen informatie over harde en zachte kosten en baten, maar ook over pilots, best practices, financieringsmogelijkheden en tools voor implementatie (indien beschikbaar). Bekijk de Kennisbank Digitale Zorg.
  • Digizo: Digizo.nu selecteert en beoordeelt gezamenlijk met alle partijen van het Integraal Zorgakkoord (IZA) potentieel impactvolle zorgprocessen met de hulp van digitale toepassingen. Over de volle breedte van de zorg en ondersteuning. Bekijk digizo.nu.
  • Zorg van Nu: Zorg van Nu van het ministerie van VWS biedt een overzicht van zorginnovaties. Zorgprofessionals kunnen gericht zoeken naar innovaties die passen bij de (hulp)vraag van hun cliënt door te sorteren op aandoening, zorgsector of zorgthema. Ga naar Zorg van Nu.

Keuzehulpen voor mensen met zorgtaken

Er bestaan wegwijzers met laagdrempelige informatie over digitale innovaties of hulpmiddelen die mensen zelf kunnen aanschaffen. Deze richten zich meer op cliënten en naasten/mantelzorgers. Voorbeelden zijn: 

  • Wegwijzer Zorg van Nu: In de wegwijzer van Zorg van Nu krijg je op basis van maximaal vijf vragen suggesties voor zorginnovaties die passen bij de situatie van de gebruiker. Bekijk de wegwijzer op de website van Zorg van Nu.
  • Vilans Hulpmiddelenwijzer: De Hulpmiddelenwijzer van Vilans gaat uit van je ondersteuningsvraag. De Vilans Hulpmiddelenwijzer biedt informatie over hulpmiddelen die ondersteuning kunnen bieden bij dagelijkse activiteiten zoals eten en drinken, persoonlijke verzorging en het huishouden. Per hulpmiddel vind je een beschrijving over de functie en de werking van het hulpmiddel. Soms staat er ook wat je nodig hebt om het hulpmiddel te kunnen gebruiken. Dit is breder dan alleen technologische hulpmiddelen. Ga naar de Vilans Hulpmiddelenwijzer.

Betaalde keuzehulpen

Er zijn ook keuzehulpen waarvoor betaald moet worden. Omdat we nooit volledig kunnen zijn en geen aanbieders (onbedoeld) willen bevoordelen of benadelen noemen we hiervan geen voorbeelden. Bovendien zijn we van mening dat er voldoende goede, betrouwbare, gratis keuzehulpen zijn.

Meer informatie

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan