Technologie opent de deuren niet; dat doen jij en ik
Gepubliceerd op: 28-01-2025
Jeroen Schumacher, programmamanager zorg & dwang bij Vilans, deelt in drie delen zijn inzichten over het open-deuren-beleid binnen zorginstellingen. In dit eerste deel staat de rol van technologie centraal: is het een noodzaak, een tussenoplossing of onnodig?
Zeven zorgaanbieders met ervaring in het invoeren van een open-deuren-beleid namen deel aan de Vilans werkplaats ‘Een deur gaat op veel manieren open’. Hieruit kwamen zes generieke bouwstenen naar voren:
- Cliënt
- Medewerker
- Naasten
- Locatie/gebouw
- Technologie
- Omgeving/buurt
De impact van deze bouwstenen verschilt per locatie, afhankelijk van bijvoorbeeld de betrokkenheid van naasten of het type team.
Technologie: ondersteunend, maar niet essentieel
Hoewel technologie een belangrijk gespreksonderwerp is, benadrukt Schumacher dat het slechts één van de bouwstenen is. Technologie kan ondersteunen bij het openen van deuren, maar mag nooit de kern van de zaak zijn. Het is een hulpmiddel, geen doel op zich.
Er is veel discussie over technologie in de zorg. Sommige organisaties omarmen het, terwijl anderen het vermijden vanwege kosten of onnodigheid. Toch is het duidelijk: technologie opent de deuren niet; dat doen jij en ik.