Vilans Protocollen onverminderd relevant voor de zorg
Gepubliceerd op: 05-07-2024
Laatst bijgewerkt op: 05-07-2024
De Vilans Protocollen bestaan al meer dan 25 jaar en worden steeds verder doorontwikkeld, mede dankzij directe feedback uit de praktijk.: Inmiddels maken er 2455 organisaties gebruik van de protocollen. Wat is de sleutel tot dit succes? En waarom zijn de protocollen zo belangrijk voor de zorg?
Marieke Sengers, programmaleider van de Vilans Protocollen: ‘Continuïteit van zorg is belangrijk en ook een uitdaging voor de toekomst. Met de Vilans Protocollen dragen we bij aan die continuïteit, omdat ze voorzien in relevante en betrouwbare basiskennis voor verpleegkundigen en verzorgenden. Die basiskennis helpt om verpleegkundige handelingen goed en veilig te kunnen doen.
Protocollen sector-overstijgend
De protocollen worden ook steeds vaker gebruikt in meerdere sectoren. ‘Als iemand dan op meerdere plekken terecht komt voor zorg, dan is de manier waarop de zorg uitgevoerd wordt hierdoor steeds meer dezelfde.
Bijdrage aan eenheid van handelen en passende zorg
De protocollen zijn werkinstructies die bijdragen aan eenheid van handelen. Dat staat voor ons voorop. ‘Met de personeelstekorten hebben zorgorganisaties vaker met invalkrachten te maken. Je wilt dan dat zij de handelingen volgens dezelfde werkinstructies uitvoeren als je vaste krachten. En dat de te leveren zorg passend is. Met 1 miljoen gebruikers hebben we een groot bereik. Dat betekent dat we kennis echt kunnen verspreiden, handelingen kunnen implementeren, of in samenwerking kunnen de-implementeren als die niet (meer) passend blijken te zijn. Dat zijn actuele onderwerpen in de zorg.'
Onderbouwde kennis
Alle protocollen zijn gebaseerd - voor zover beschikbaar - op onderbouwde kennis: zowel onderzoek als richtlijnen. Het ontwikkelen van de werkinstructies gebeurt op basis van nieuw onderzoeken nieuwe richtlijnen, en op basis van feedback van de gebruikers. Ook is er een feedbackfunctie beschikbaar waar gebruikers direct bij een werkinstructie kunnen reageren, ook op elkaar. ‘Zo wordt de kennis van alle gebruikers. En we verbeteren de zorg met elkaar. Soms gaat de feedback over de inhoud; die geven we dan terug aan de makers van de richtlijnen. Vaak gaat feedback over de toepassing van de werkinstructie in de praktijk of over een onduidelijke beschrijving. Eenheid van handelen vraagt om eenduidig taalgebruik, dus daar streven we naar.’ Vrijwel alle grote zorgorganisaties zijn al lid. ‘De protocollen bieden ook handvatten om gesprekken aan te gaan met bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Soms worden materialen (nog) niet vergoed, terwijl ze volgens de onderbouwde kennis van een protocol wel van groot belang zijn.'
Technologie sluit aan op de behoefte
De protocollen staan op een online platform, waarbij ze ook via een tablet of mobiel goed te lezen en te benaderen zijn. Zorgprofessionals kunnen hun eigen favorieten instellen, zodat ze de protocollen die ze vaak gebruiken direct bij de hand hebben. ‘Zo sluit je beter aan op de behoefte van de zorgprofessional. Wij gaan er steeds meer naartoe dat het online platform ook via andere systemen in te zien is, zoals een ECD. Zorgprofessionals moeten namelijk al in veel systemen werken. Het werkt veel prettiger en efficiënter als meteen de juiste werkinstructie bij de cliënt staat, in plaats van dat je die eerst ergens anders moet opzoeken.'
Vast team bij Vilans staat klaar
Zo’n 17 medewerkers bij Vilans houden zich bezig met het de doorontwikkeling van de protocollen en het beantwoorden van telefonische en online vragen van gebruikers. Grote zorgorganisaties hebben een vast aanspreekpunt. ‘Het is een hecht en betrokken team met verpleegkundige achtergrond dat dit werk al jaren met veel liefde en plezier doet.