Naar hoofdinhoud Naar footer

Overzicht kennisvragen gehandicaptenzorg

Gepubliceerd op: 28-01-2025

Op deze pagina vind je een lijst met alle kennisvragen uit de langdurige gehandicaptenzorg die zijn opgehaald periode van 2019 tot nu.

Wat is een kennisvraag? 

Een kennisvraag is in deze context een werkgerelateerde vraag van een zorgprofessional met als doel meer kennis te vergaren. De kennisvragen worden via de projecten van Vilans geïnventariseerd door ze uit te vragen bij bijeenkomsten, via vragenlijsten of ander (online) contact. 

Opbouw kennisvragenlijst 

De kennisvragenlijst hebben we onderverdeeld in thema's. Je kunt de thema's uitklappen in onderstaand menu om te zien welke kennisvragen er zijn opgehaald door Vilans. De kennisvragen zijn soms herschreven en dubbele kennisvragen zijn eruit gehaald. Kennisvragen waar 'nieuw' voor staat zijn opgehaald uit het onderzoek via het landelijke Nivel-panel Verpleging & Verzorging en websitebezoekers van verschillende Vilans-websites. Thema's die aan elkaar gerelateerd zijn staan bij elkaar.

Activiteiten overdag en betaald of onbetaald werk gedaan door de cliënt.

  1. Hoe kan ik beter inspelen op individuele behoeften in een groepssessie?
  2. Hoe kan ik een cliënt met een ernstige meervoudige beperking en dementie goed begeleiden bij dagbesteding, en wat zijn zinvolle activiteiten voor hen?
  3. Hoe kan ik zorgen voor een zinvolle dagbesteding bij cliënten met een meervoudige beperking, rekening houdend met hun persoonlijke wensen?
  4. Wat is de meerwaarde van digitale dagbesteding?
  5. Hoe kan ik organisaties verbinden om digitale dagbesteding samen op te pakken?
  6. Hoe kan ik mantelzorgers betrekken bij digitale dagbesteding om ze te ontlasten en enthousiast te houden?
  7. Hoe kunnen mensen met een beperking vaker meedoen in de arbeidsmarkt?
  8. Hoe kunnen mensen met een licht verstandelijke beperking uitstromen naar (betaald) werk bovenop hun uitkering?
  9. Wat betekent ‘deelname aan de gewone samenleving’ voor cliënten met een beperking?
  10. Hoe kan ik een cliënt begeleiden die zich in een werksituatie bevindt?
  11. NIEUW Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke cliënt zinvolle en passende dagbesteding/werk heeft waarbij rekening wordt gehouden met de begeleider en het hebben van een volledige werkdag
  12. NIEUW Hoe kan de aandacht verdelen in een groep EVMB cliënten die eigenlijk 1 op 1 begeleiding nodig hebben
  13. NIEUW Hoe kan dagbesteding beter aansluiten op de behoefte van jongeren met een lichtverstandelijke beperking?

De omgeving (binnens- en buitenshuis) waarin de cliënt woont.

  1. Hoe kunnen cliënten langer zelfstandig thuis blijven wonen?
  2. Aan wat voor woonruimte, in combinatie met zorg, hebben cliënten behoefte?
  3. Hoe ontwikkelen we geschikte woonvormen voor cliënten met een langdurige zorgvraag?
  4. Hoe kan vastgoed blijvend aansluiten op de veranderende behoeften van de cliënt?
  5. Hoe ziet een goede leefomgeving voor een cliënt met een beperking eruit?
  6. Hoe creëer ik een goede samenstelling van cliënten in groepen in de intramurale gehandicaptensector, zodat iedereen de aandacht en zorg krijgt die diegene nodig heeft?
  7. Hoe kunnen we inspelen op een verandering in woonbehoefte bij persoonlijke groei bij mensen met een licht verstandelijke beperking?

Keuzes, gewoontes en gedrag die van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn.

  1. Hoe kan ik als begeleider een bijdrage leveren aan een gezonde leefstijl van cliënten?
  2. Waar liggen kansen voor preventie van gezondheidsproblematiek in de gehandicaptensector?
  3. Hoe kan ik de conditie van een cliënt met ernstig meervoudige beperking helpen te verbeteren?
  4. Hoe kan ik een kind met een verstandelijker beperking begeleiden in gezonde voedingsgewoontes zonder dat ik dit mondeling kan uitleggen?
  5. Kan ik een cliënt begeleiden naar een gezond leven als de cliënt daar moeite mee heeft?

Behoeften en wensen van cliënten rondom intimiteit en seksualiteit.

  1. Hoe kan er meer aandacht komen voor intimiteit en seksualiteit in de gehandicaptensector?
  2. Hoe kunnen kennis en vaardigheden van zorgprofessionals over seksuele gezondheid van cliënten worden vergroot?
  3. Hoe ga ik als zorgprofessional om met een cliënt die naakt over de gang loopt, of aan zijn piemel zit in de gezamenlijke ruimte?
  4. Hoe staat het met de seksuele gezondheid van cliënten met een verstandelijke beperking?
  5. Hoe kan ik de seksuele ontwikkeling van een cliënt goed in kaart brengen als onderdeel van een gedragsanalyse?
  6. Wat zijn de algemene behoeften van cliënten met een ernstige meervoudige beperking als het gaat om seksualiteit?
  7. Hoe maak ik seksuele gezondheid van de cliënt bespreekbaar?
  8. Wat is de prevalentie van hulpvragen op het gebied van seksualiteit?
  9. Wat zijn de evidence-based methodieken voor behandeling van seksuologische vragen van cliënten?
  10. Hoe kan de weerbaarheid van een cliënt op het gebied van seksualiteit verbeterd worden?
  11. Hoe kunnen cliënten op praktische wijze worden ondersteund in het ontdekken van hun seksualiteit?

Nachtrust en nachtzorg.

  1. Met welke instrumenten kunnen slaapproblemen in kaart gebracht worden?
  2. Wat zijn de korte- en langetermijneffecten van de verschillende interventies voor het verbeteren van het slaappatroon bij cliënten?
  3. Is het slaappatroon bij iemand met een zeer laag IQ anders dan bij iemand met een regulier IQ?
  4. Hoe verloopt het slaappatroon bij cliënten met een ernstig meervoudige beperking?
  5. Welke factoren beïnvloeden het slaappatroon van cliënten met een ernstig meervoudige beperking?
  6. In hoeverre beïnvloedt het slaappatroon van een cliënt met een ernstig meervoudige beperking diens functioneren?
  7. Wat betekent het voor een cliënt om te lang in bed te liggen?
  8. Wat is de invloed op nachtrust als een cliënt vroeg in bed wordt gelegd?
  9. Hoe verschilt het slaappatroon van ouderen met een verstandelijke beperking van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking?
  10. NIEUW Hoe verbind ik dag- en nachtzorg meer met elkaar door ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren?

Relaties en sociale interacties van de cliënt.

  1. Hoe kan ik een cliënt helpen om zich aan te passen aan de sociale omgeving en bij het versterken van diens sociale contacten?
  2. Wat is het effect van het gebruik van sociale media op een cliënt met een licht verstandelijke beperking?
  3. Hoe kan ik als begeleider de digitale weerbaarheid van jongere cliënten met een licht verstandelijke beperking vergroten?
  4. Hoe kan ik een cliënt met een ernstige meervoudige beperking het beste ondersteunen in het communiceren?
  5. Hoe kan ik goed communiceren en samenwerken met een cliënt met een ernstige meervoudige beperking?
  6. Hoe kan ik interactie stimuleren binnen een woongroep voor mensen met een verstandelijke beperking?
  7. NIEUW Hoe kan ik een cliënt met een disharmonisch ontwikkelingsprofiel meer in balans krijgen in diens emoties?

Zorg die zich richt op het voorbereiden en aanpassen aan toekomstige uitdagingen en veranderingen.

  1. Hoe kan de zorg anders worden georganiseerd zodat in de toekomst kwaliteit gewaarborgd blijft?
  2. Wat zijn de gevolgen van het personeelstekort en de personeelswisselingen voor cliënten in de gehandicaptensector op de langere termijn?
  3. Hoe kan ik goed, voldoende en gemotiveerd personeel werven?
  4. Wat zijn de langetermijneffecten van het bevorderen van duurzame inzetbaarheid?
  5. Hoe kan de zorg beschikbaar blijven voor iedereen die hier behoefte aan heeft, ondanks de afname van het aantal (toekomstige) zorgmedewerkers?
  6. Hoe kan de zorg betaalbaar blijven?

Zorg kunnen leveren waarbij het risico op fysiek en psychisch letsel en schade tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden minimaal is.

  1. Hoe bepaal ik als leidinggevende of er sprake is van sociale (on)veiligheid op de werkvloer?
  2. Wat doe ik als leidinggevende als er sprake is van sociale (on)veiligheid op de werkvloer?
  3. Hoe zorgen we als organisatie voor een gezonde werk-privé balans?
  4. Hoe kan de vitaliteit van zorgmedewerkers, teams en organisaties in de gehandicaptensector vergroot worden?
  5. Hoe realiseren we binnen onze zorgorganisatie een open en prettige aanspreekcultuur?
  6. Hoe kan de werkdruk voor zorgmedewerkers worden verlaagd?
  7. Hoe kunnen we studenten of beginnende zorgmedewerkers leren omgaan met werkdruk?
  8. Hoe kunnen studenten beter leren omgaan met werkdruk?
  9. NIEUW Hoe kan ik nieuwe medewerkers voor de zorg aantrekken en behouden?
  10. NIEUW Hoe betrokkenheid vergroten, zowel in de organisatie, als naar familie?

Het gedrag, de houding en de acties van zorgverleners die passend zijn in het werk.

  1. Hoe kan ik mijn collega’s ondersteunen bij het opdoen en toepassen van nieuwe kennis?
  2. Hoe kunnen we het werken in zelfsturende teams bevorderen?
  3. Hoe krijg ik een star en afhankelijk team veranderd in een zelfstandig en ondernemend team?
  4. Hoe signaleer ik problematiek bij cliënten?
  5. Hoe breng ik verschillende problemen bij cliënten met elkaar in verband?
  6. Hoe borg ik een begeleidingsmethodiek in mijn dagelijks handelen?
  7. Hoe kan ik niet geschoolde collega's goed ondersteunen?
  8. Hoe kan ik cliënten voldoende aandacht geven onder grote werkdruk?
  9. Hoe kan ik meer directe tijd besteden aan mijn cliënt?
  10. Hoe belangrijk is mijn eigen houding naar de cliënt op de kwaliteit van zorg en ondersteuning die ik lever?
  11. Wat is de betekenis van onvoorwaardelijke begeleiding in mijn werk als professional?
  12. Hoe kan ik een persoon met een verstandelijke beperking als een volwaardig mens begeleiden?
  13. Hoe laat ik in de zorg voor mijn cliënten mijn eigen normen en waarden thuis?

De mate waarin zorgverleners tevreden zijn met hun werk en zich gemotiveerd voelen in hun professionele omgeving.

  1. Hoe kan ik zorgen voor meer werkgeluk bij medewerkers?
  2. Hoe kan ik het werkplezier stimuleren, ondanks het werken met protocollen?
  3. NIEUW Tekort personeel is een actueel onderwerp. Des te belangrijker wordt de vraag. Hoe kunnen we het werk aantrekkelijker maken zodat mensen langer blijven werken. Zowel in jaren als in het aantal uren dat men wil werken?
  4. NIEUW Hoe kan ik meer plezier in mijn werk krijgen met al dat papierwerk wat 'moet'?
  5. NIEUW Hoe kan ik het werkplezier stimuleren, ondanks de voortdurend toenemende werkdruk?

De tijd of frustraties verminderen die samengaan met registreren en het invullen van formulieren of checklists.

  1. Hoe kan de administratielast worden verminderd?
  2. Hoe kunnen zinvolle en verplichte registraties behouden worden, zonder de verantwoording onnodig ingewikkeld te maken?
  3. Hoe krijgt een ambtenaar handvatten om bureaucratie tegen te gaan?

De zorgsector verduurzamen bijvoorbeeld op het gebied van milieu, co-uitstoot en gezondheidsbevordering.

  1. Hoe kan ik in kaart brengen hoe iedereen naar het werk gaat, in het kader van duurzame mobiliteit?
  2. Hoe kan ik zorgmedewerkers stimuleren om op de fiets naar het werk te gaan?
  3. Hoe kunnen wij concreet aan de slag gaan met duurzame mobiliteit (verder dan het in kaart brengen hiervan)?
  4. Hoe krijg ik mijn collega’s mee in de plannen om als zorgorganisatie te verduurzamen?
  5. Hoe maak ik met mijn collega’s het inkoopbeleid duurzamer?
  6. Hoe kun je oude gebouwen goed verduurzamen om te voldoen aan de eisen van de Green Deal 3.0?
  7. Hoe kan ik de verbeteringen op duurzame voeding uit de Green Deal 3.0 goed doorvoeren?
  8. Hoe ga ik als organisatie om met afvalscheiding nu we de Green Deal 3.0 hebben ondertekend?
  9. Welke procesmatige stappen moet mijn zorgorganisatie nemen om voor milieuthermometer zorgniveau brons of zilver te behalen?
  10. Hoe maken we zorgvuldig gebruik van hygiënische producten, zonder deze te verspillen?
  11. NIEUW Hoe kan het gebruik van hulpmiddelen verduurzaamd worden?

Beoordeling over hoe de zorg en ondersteuning wordt gegeven.

  1. Hoe kan ik passende zorg leveren aan cliënten indien de nodige behandeling of begeleiding buiten de indicatie van de cliënt valt?
  2. Welk niveau zorgverlener mag welke verpleegtechnische handelingen uitvoeren?
  3. Wat zijn de consequenties voor de cliënten als er zoveel tekorten zijn en veel wisselingen van personeel?
  4. Hoe kunnen zorgorganisaties en wetenschap op een duurzame en constructieve manier samenwerken aan inhoudelijke kwaliteitsverbetering in de zorg?
  5. Wat zijn geschikte methoden om zorgdoelstellingen te evalueren?
  6. Wat zijn valide diagnostische en interventiemethoden en protocollen in de zorg voor cliënten met een verstandelijke beperking?
  7. In hoeverre kunnen zorgmedewerkers eigen invulling geven aan het leveren van zorg binnen de bestaande kwaliteitskaders en protocollen?
  8. Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers protocollen gaan toepassen binnen hun werk?
  9. Wat zijn (erkende) interventies voor ouderen met het syndroom van Down?
  10. NIEUW Wat is de manier om kwaliteit en plezier te combineren en de administratieve verplichtingen te verminderen zonder daarbij af te doen aan bieden van kwalitatief goede zorg?
  11. NIEUW Hoe kunnen we verpleegtechnische zorg verlenen in de huidige zorg waarbij veel zzp-ers werken, weinig verpleegkundigen werkzaam zijn binnen de groep en de thuiszorg overloopt.
  12. NIEUW Hoe kan ik Kwaliteit van leven blijven garanderen wanneer er onvoldoende medewerkers zijn om überhaupt de basis zorg die verwacht mag worden, te kunnen garanderen?

Continu optimaliseren van processen en de kwaliteit van zorg.

  1. Hoe kan ik samen met mijn collega’s op een laagdrempelige manier ervaringen uitwisselen?
  2. Hoe kunnen zorgmedewerkers digitaal vaardiger worden?
  3. Hoe kan ik kennis praktisch toepassen in mijn werk?
  4. Hoe kunnen cliënten meer betrokken worden bij onderzoek?
  5. Hoe kan ik als onderzoeker meer in co-creatie doen met professionals en cliënten?
  6. Hoe kunnen studenten beter leren prioriteren?
  7. Hoe kunnen studenten beter leren omgaan met werkdruk?
  8. Wat kenmerkt een succesvolle leerinterventie?
  9. Hoe kan binnen een zorgorganisatie een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend gemaakt worden?
  10. Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers gemotiveerd te werk gaan aan de hand van een (nieuw) protocol?
  11. NIEUW Hoe kunnen we een leer- en verbetercultuur op de werkplek ontwikkelen?

Stimuleren, implementeren en borgen van vernieuwde processen.

  1. Hoe kan ik nieuwe kennis/interventies in de praktijk succesvol implementeren en borgen?
  2. Hoe kunnen medewerkers ruimte krijgen om bezig te zijn met nieuwe innovaties en de implementatie ervan?
  3. Hoe zorg ik ervoor dat innovatie niet ten koste gaat van de begeleidingstijd van de cliënten?
  4. Hoe kunnen sociale innovaties in de gehandicaptensector worden verbeterd?
  5. Hoe kan ik binnen mijn organisatie best practices van processen en protocollen sneller en met succes implementeren?
  6. Hoe kan ik mijn collega’s motiveren om mee te bewegen met verandering?
  7. Hoe kan ik teams flexibeler maken in het bedenken en uitvoeren van creatieve oplossingen?

Samenbrengen van onderzoek, onderwijs en zorgpraktijk.

  1. Hoe kunnen zorgorganisaties en wetenschap op een duurzame en constructieve manier samenwerken aan inhoudelijke kwaliteitsverbetering in de zorg?
  2. Hoe kunnen cliënten meer betrokken worden bij onderzoek?
  3. Hoe kan ik als onderzoeker meer in co-creatie doen met professionals en cliënten?
  4. Hoe kan ik leerlingen in de zorg enthousiasmeren om wetenschap en praktijk te verbinden?
  5. Hoe kan samenwerking tussen alle betrokkenen in de zorg worden gestimuleerd?
  6. NIEUW Hoe maken we de praktijk leidend bij onderzoek en onderwijs?

Hoe de kosten voor de zorg worden betaald.

  1. Wat is het effect van intramurale persoonsvolgende bekostiging in de langdurige zorg voor de cliënt, medewerker en organisatie?
  2. Hoe kunnen maatschappelijke zorg- en ondersteuningsvraagstukken regionaal gefinancierd worden voor kwetsbare populaties?
  3. Hoe kunnen meer begeleiders worden ingezet binnen de kaders van de huidige financiering van de gehandicaptensector?

Meedoen aan de samenleving en erbij horen met gelijke mogelijkheden en kansen.

  1. Hoe kan ik ongelijke behandeling van cliënten door instanties helpen voorkomen?
  2. Hoe kunnen cliënten vaker meedoen binnen de arbeidsmarkt?
  3. Hoe kunnen ervaringsdeskundigen worden ingezet in de zorg voor cliënten?
  4. Hoe stimuleer ik gelijkheid en samenwerking tussen de cliënt en de professional?
  5. Wat zijn geschikte methodes voor co-creatie in onderzoek met cliënten?
  6. Hoe kunnen initiatieven die afkomstig zijn van de cliënt gestimuleerd en ontwikkeld worden?
  7. Hoe kunnen wij als zorgorganisatie mantelzorgers en bewoners meer betrekken bij de zorg?
  8. Hoe kunnen mensen met een licht verstandelijke beperking naast hun uitkering uitstromen naar (betaald) werk?
  9. Welke aanpakken en methodieken dragen bij aan, door cliënten als zinvol ervaren participatie in de maatschappij?
  10. Welke aanpassingen in de maatschappij zijn nodig om genoeg mogelijkheden te bieden om mee te kunnen doen als cliënten met een beperking?
  11. Wat zijn de gevolgen van het complexer worden van de samenleving voor deelname van cliënten met een beperking aan de samenleving?
  12. Wat betekent ‘deelname aan de gewone samenleving’ voor cliënten met een beperking?
  13. Hoe kan er worden voorzien in volwaardige participatie van cliënten die nu tussen wal en schip raken door ambulantisering, invoering van de WMO en woningtekorten?

Het uitwisselen van informatie.

  1. Hoe breng ik effectief informatie over?
  2. Hoe maak ik mijn collega’s enthousiast en hoe krijg ik ze mee?
  3. Hoe kan ik motiverende gespreksvoering succesvol toepassen bij cliënten?
  4. Hoe kan ik een cliënt met een licht verstandelijke beperking ondersteunen en voorkómen dat deze impulsieve beslissingen maakt?
  5. Hoe kan ik aan een persoon met een licht verstandelijke beperking uitleggen wat er aan de hand is en wat er nog gaat komen wanneer deze ziek is geworden?
  6. Hoe kan ik een kind met een verstandelijke beperking begeleiden in het maken van gezonde voedingskeuzes zonder dat ik dit mondeling kan uitleggen?
  7. Hoe kan de communicatie en afstemming tussen beleidsmedewerkers en zorgmedewerkers worden verbeterd, rondom de zorg voor cliënten met een licht verstandelijke beperking?
  8. Hoe kan ik zorgmedewerkers beter leren communiceren met collega's?
  9. Hoe kan ik een cliënt met een ernstig meervoudige beperking benaderen, motiveren of stimuleren?
  10. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de verschillende disciplines hun adviezen beter op elkaar afstemmen?
  11. Hoe kunnen we goed communiceren binnen een groot team dat grotendeels parttime en in ploegendienst werkt?

Het toepassen van nieuwe digitale technieken.

  1. Wat zijn de gebruikservaringen van cliënten en zorgmedewerkers met de verschillende zorgtechnologieën?
  2. Wat is er nodig om zorgprofessionals vertrouwd te maken met zorgtechnologie?
  3. Hoe kan zorgtechnologie worden ingezet als (vanzelfsprekend) middel in plaats van als doel?
  4. Hoe kan ik mijn organisatie meekrijgen in de veranderingen op het gebied van technologie?
  5. Wat heb ik als zorgverlener nodig om hybride zorg te kunnen leveren?
  6. Hoe kan ik de digitale vaardigheden van zorgmedewerkers helpen verbeteren?
  7. Hoe kan ik taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot zorgtechnologie succesvol beleggen binnen mijn organisatie?
  8. Hoe kan ik nieuwe zorgtechnologieën succesvol borgen binnen mijn zorgorganisatie?
  9. Wat is de financiële meerwaarde van de verschillende zorgtechnologieën en hoe toon ik dit aan?
  10. Wat zijn de risico's van de verschillende zorgtechnologieën?
  11. Welke alternatieven voor vrijheidsbeperking biedt zorgtechnologie?
  12. Hoe kunnen we binnen het thema zorgtechnologie optimaal samenwerken op het gebied van privacy en algemene verordening persoonsgegevens (AVG)?

Het gebruiken van data (informatie) om te begrijpen wat er is gebeurd of om te voorspellen wat er kán gebeuren.

  1. Hoe kan ik door middel van een classificatiesysteem (bijvoorbeeld het Omaha System) meer inzicht krijgen in de dagelijkse zorgpraktijk?
  2. Hoe kan datagedreven werken optimaal bijdragen aan kwalitatieve en gepersonaliseerde zorg?
  3. Hoe kan ik data over alarmeringen benutten voor het verkrijgen van informatie over cliënten en ons eigen werkproces?
  4. Hoe kan stappen zetten in datagedreven werken en beschikbare data te benutten om betere (en gepersonaliseerde) zorg te bieden?
  5. Hoe kan ik datagedreven gaan werken?
  6. Hoe ontwikkel ik een minimale dataset?
  7. Wat levert registreren in een minimale dataset op?

Verschillende ICT toepassingen in de zorg, zoals elektronische patiëntendossiers, gezondheidsapps en videoconsulten.

  1. Hoe kunnen we binnen onze zorgorganisatie de rapportagetijd reduceren, bijvoorbeeld door middel van spraakbesturing?
  2. Hoe gaan we bij de inzet van zorgrobots om met de data en ethische reflectie?
  3. Hoe kan ik e-Health inzetten bij het vergroten van de eigen regie?

Medicatie.

  1. Wat is evidence-based medicijngebruik in de zorg voor de cliënt met een verstandelijke beperking?
  2. Wat is de invloed van medicatie op biomedische processen, lichamelijke en gedragsmatige klachten bij een cliënt met een ernstige meervoudige beperking?
  3. Welke informatie is geschikt voor cliënten met een licht verstandelijke beperking over medicijngebruik ten tijde van de ramadan?
  4. Waar moet ik rekening mee houden als ik psychofarmaca wil afbouwen bij een cliënt met een verstandelijke beperking?
  5. Welke medicijnen zijn geschikt voor het tegengaan van pijn?
  6. Hoe kan ik slikstoornissen signaleren bij een cliënt met een verstandelijke beperking?
  7. Hoe kan ik een cliënt ondersteunen die een slikstoornis heeft?
  8. Hoe stel ik de gezondheidstoestand vast van een cliënt met een lichamelijke en/of zintuigelijke beperking?
  9. Wat zijn mogelijkheden om zintuigelijke prikkels zo te ordenen, dat de cliënt zijn emoties beter onder controle kan houden?

Ingrepen en behandelingen die worden uitgevoerd door artsen en behandelaren.

  1. Hoe kan ik slikstoornissen signaleren bij een cliënt met een verstandelijke beperking?
  2. Hoe kan ik een cliënt ondersteunen die een slikstoornis heeft?
  3. Hoe stel ik de gezondheidstoestand vast van een cliënt met een lichamelijke en/of zintuigelijke beperking?
  4. Wat zijn mogelijkheden om zintuigelijke prikkels zo te ordenen, dat de cliënt zijn emoties beter onder controle kan houden?
  5. Wat is evidence-based geestelijke gezondheidszorg aan een cliënt met een verstandelijke beperking? Hoe kun je laten zien wat dit oplevert voor de cliënt en de begeleider?
  6. Hoe kan een cliënt met een verstandelijke beperking beter leren omgaan met emoties?
  7. NIEUW Hoe kunnen we verpleegtechnische zorg verlenen in de huidige zorg waarbij veel zzp-ers werken, weinig verpleegkundigen werkzaam zijn binnen de groep en de thuiszorg overloopt?
  8. NIEUW Hoe kan ik als agogisch begeleider verpleegkundige zorginterventies toepassen zoals complementaire zorg?
  9. NIEUW Hoe kan ik de verpleegkundige/verzorgende beter positioneren binnen mijn organisatie?
  10. NIEUW Hoe kan mijn organisatie zich voorbereiden op het tekort aan medisch personeel?
  11. NIEUW Hoe kunnen we medische zorg organiseren als er weinig tot geen medische geschoolde medewerkers binnen de organisatie zijn?
  12. NIEUW Hoe kunnen we ouder wordende cliënten met bijkomende medische problematiek zo goed mogelijk ondersteunen?
  13. NIEUW Hoe kunnen we begeleiders zo goed mogelijk ondersteunen bij het medische proces van de cliënt?

Hulpmiddelen ondersteunen de cliënt bij dagelijkse handelingen. 

  1. Hoe kunnen hulpmiddelen beter aansluiten bij het perspectief van de naasten en niet alleen de cliënt? Bijvoorbeeld door minder kinderlijke voorwerpen te nemen als basis voor het ontwerp?
  2. Hoe veilig is de omgeving van cliënten als het gaat om wonen, hulpmiddelen en sociale veiligheid?
  3. Wat zijn effectieve hulpmiddelen in de zorg voor mensen met een ernstige meervoudige beperking?
  4. Hoe kunnen zorgmedewerkers snel en praktisch bepalen of een hulpmiddel valt onder de Europese Regelgeving voor Medische Hulpmiddelen (MDR)?

De betrokkenheid van en samenwerking van familie bij besluitvorming, zorgverlening en ondersteuning van de cliënt.

  1. Hoe kunnen zorgorganisaties naasten meer betrekken in de zorg?
  2. Hoe kan de samenwerking tussen professionele zorg en het netwerk rondom de cliënt goed worden vormgegeven en versterkt?
  3. Wat is de rol en invloed van de familie en het netwerk bij persoonsgerichte zorg in de langdurige zorg en wat zijn manieren om deze rol te verwezenlijken?
  4. Wat zijn motiverende en belemmerende factoren voor de familie om te participeren in de zorg voor hun naaste?
  5. Wat heeft het sociale netwerk van de cliënt nodig om gedurende de verschillende levensfases te participeren?
  6. Hoe betrek ik met name ouder wordende cliënten en hun familie bij de zorg?
  7. Hoe kan ik de inhoudelijke medezeggenschap van cliënten en verwanten verbeteren, zodat zij bij zaken die met de cliënt te maken hebben een invloedrijke stem hebben?
  8. Hoe stimuleer en faciliteer ik betrokkenheid van ouders, verwanten en zorgverleners bij de kwaliteit van leven van een cliënt in de palliatieve fase?
  9. NIEUW Wat is de rol van een verwant in de zorg?
  10. NIEUW Hoeveel kun je van ouders/verwanten verlangen bij de zorg voor hun kind/broer/zus/ect? Dit met het oog op het personeelstekort en het geven van goede zorg. En wat als de ouders het niet meer kunnen?

Onbetaalde zorg en ondersteuning die wordt verleend door familieleden, vrienden of andere naasten.

  1. Hoe dient een overzicht van regelzaken eruit te zien voor een partner van iemand die wordt opgenomen in een zorginstelling?
  2. Hoe kan het sociale netwerk van een cliënt met een langdurige zorgvraag ontlast worden, zonder de zorg over te nemen en betrokkenheid te verminderen?
  3. Hoe kunnen hulpmiddelen beter aansluiten bij de visie van de verwanten en niet alleen de cliënt, bijvoorbeeld door minder kinderlijke voorwerpen te nemen als basis voor het ontwerp?
  4. Hoe kunnen de gespreksvaardigheden van een cliënt, diens sociale netwerk en medewerkers verbeterd worden?
  5. Waar vind ik als ouder kennis en wat zijn geschikte vindplekken voor deze kennis over het zorgen voor mijn kind met een verstandelijke beperking ?
  6. Hoe kan ik als mantelzorger aan cliënten uitleg geven en begeleiding als die door een ziekte wordt getroffen?
  7. Hoe kan ik de mantelzorger optimaal betrekken bij (digitale) dagbesteding?
  8. Hoe kan ik als naaste succesvol ideeën voor betere zorg inbrengen?
  9. NIEUW Hoe kun je de balans vinden tussen eigen mantelzorg en werk?

Mentale of fysieke pijn: preventie, signaleren en behandeling.

  1. Hoe signaleer ik pijn bij een cliënt?
  2. Wat is de invloed van pijn op het cognitief functioneren van een cliënt met een verstandelijke beperking?
  3. Wat zijn effectieve behandelingen bij een cliënt met pijn en een verstandelijke beperking?
  4. Wat is de invloed van pijn op lichamelijke processen?
  5. NIEUW Hoe kan ik complementaire zorg als agogisch begeleider inzetten bij pijn?

Emotionele- en mentale gezondheid of welbevinden. De afwezigheid van overmatige spanning, psychische problemen en aandoeningen.

  1. Hoe kan een cliënt met een verstandelijke beperking beter leren omgaan met emoties?
  2. Hoe kan ik zien of de cliënt gelukkig is?
  3. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de cliënt niet overvraagd wordt?
  4. Op welke manier kan ik mijn cliënt ondersteunen bij diens persoonlijke ontwikkeling?
  5. Op welke manier kan ik mijn cliënt ondersteunen bij diens persoonlijke ontwikkeling?
  6. Hoe blijven we werken aan de kwaliteit van bestaan van de cliënt en daarbij oog houden voor diens kunnen en aankunnen?

Voor jezelf kunnen zorgen.

  1. Hoe kan ik een cliënt met een licht verstandelijke beperking helpen om weerbaarder te worden?
  2. Hoe kan de cliënt met dementie optimaal ondersteund worden zodat hij/zij zolang als gewenst zelfstandig kan blijven wonen?
  3. Wat is het verband tussen de ontwikkeling van zelfregulatie; kwaliteit van relaties met ouders, begeleiders; en ontwikkeling van adaptieve vaardigheden bij een cliënt met een ernstige verstandelijke beperking? Hoe kan ik deze samenhang in kaart brengen?
  4. Hoe houd ik cliënten zelfredzaam?
  5. Hoe zorg ik voor een zo groot mogelijk (gevoel van) zelfstandigheid bij cliënten?
  6. Wat zijn de mogelijkheden voor cliënten om (beter) te leren lezen om zo zelfredzamer te zijn?

Zorgvisie waarbij de persoon met diens wensen en mogelijkheden centraal staat en niet de aandoening of beperking. 

  1. Hoe kan ik als zorgmedewerker de cliënt voldoende aandacht geven onder grote werkdruk?
  2. Hoe kan de cliënt écht centraal komen te staan?
  3. Hoe kan ik als zorgprofessional persoonsgericht werken organiseren en coördineren?
  4. Hoe kan er omgegaan worden met de spanning tussen persoonsgerichte zorg en de kwaliteitskaders (veilige zorg)?
  5. Hoe kan in een tijd van personeelskrapte en bezuinigingen persoonsgerichte zorg worden geleverd?
  6. NIEUW Hoe er beter en anders met de inzetbaarheid van flex-medewerkers moet worden omgegaan?

Het zelf kunnen beslissen over je leven en zorg en de ondersteuning daarbij. Het kunnen laten horen van je stem.

  1. Hoe pas je zeggenschap toe in het dagelijks leven van de cliënt?
  2. Hoe kan zeggenschap van medewerkers, cliënten en naasten een goede plek krijgen binnen de zorgorganisatie?
  3. Hoe ondersteun ik mijn cliënt bij het verkrijgen en behouden van eigen regie?
  4. Hoe kan ik e-Health inzetten bij het vergroten van de eigen regie?
  5. Hoe kan ik het sociale netwerk van een cliënt met een ernstige meervoudige beperking betrekken om de eigen regie van de cliënt te vergroten?
  6. Hoe geef ik de cliënt het vertrouwen om eigen keuzes te maken?
  7. Is het ethisch een niet wilsbekwame cliënt te begeleiden naar een gezond leven als de cliënt daar moeite mee heeft?
  8. Hoe kunnen de behoeften en wensen van een wilsonbekwame cliënt zo goed mogelijk worden achterhaald?
  9. Wat is wettelijke vertegenwoordiging en wanneer speelt dit?

Vragen of ondersteuningsbehoeften van cliënten die een wens hebben om ouder te worden.

  1. Hoe kan ik medisch-ethisch verantwoord omgaan met vragen over een kinderwens of anticonceptie van een cliënt met een verstandelijke beperking?
  2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de verschillende disciplines hun advies bij vragen over anticonceptie en kinderwens beter op elkaar afstemmen?
  3. Hoe kan ik begeleiders meer handvatten geven om het gesprek met cliënten aan te gaan over seksualiteit, kinderwens en ouderschap?

Middelengebruik in de zorg verwijst naar het gebruik van verschillende soorten drugs of andere verslavende stoffen, zoals alcohol en tabak.

  1. Hoe vaak komt problematisch middelengebruik bij cliënten met een licht verstandelijke beperking voor? Welke middelen gebruiken ze?
  2. Hoe kan ik een cliënt met een licht verstandelijke beperking en problematisch middelengebruik zo goed mogelijk begeleiden? Ook als de cliënt niet wil stoppen, maar wel overlast veroorzaakt?
  3. Wat is er nodig om een cliënt met een licht verstandelijke beperking die verdovende middelen gebruikt goed te begeleiden?
  4. Hoe beleeft de cliënt zijn middelengebruik? Wat is diens motivatie om te gebruiken?
  5. Hoe kan ik problematisch middelengebruik bij een cliënt met een licht verstandelijke beperking herkennen? Hoe breng ik dit in kaart?
  6. Wanneer is middelengebruik bij iemand met een licht verstandelijke beperking niet meer recreatief maar zorgwekkend?

Gedragingen van cliënten die een uitdaging vormen voor henzelf, zorgverleners en/of medepatiënten, zoals agressie, zelfbeschadiging, of verwardheid.

  1. Hoe kan ik zo goed mogelijk omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking?
  2. Wat is de rol van medicatie bij het omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag bij cliënten?
  3. Welke mogelijkheden zijn er om moeilijk verstaanbaar gedrag te voorkomen?
  4. Wat is de relatie tussen lichamelijke klachten en gedragsproblemen?
  5. Hoe kan ik moeilijk verstaanbaar gedrag en mogelijke oorzaken daarvan, bij cliënten met een ernstig meervoudige beperking herkennen?
  6. Welke methoden of interventies zijn geschikt voor ondersteuning van de cliënt met een licht verstandelijke beperking in de (beginnende) verslavingszorg?
  7. Wat doe ik bij buitensporig fysiek geweld van een cliënt?
  8. NIEUW Wat voor advies kan ik in het psychologisch onderzoek aandragen voor mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking?

Het gezamenlijk realiseren van een doel.

  1. Hoe kan de samenwerking tussen specialisten en begeleiders van cliënten worden verbeterd, zodat specialistische kennis beter beschikbaar is?
  2. Hoe kan samenwerking tussen alle betrokkenen in de zorg worden gestimuleerd?
  3. Hoe kan ik organisaties verbinden om samen te werken op het gebied van digitale dagbesteding?
  4. Hoe kunnen verschillende (zorg)organisaties zoals verslavingszorg, gehandicaptensector, psychiatrie, gemeente en justitie, effectiever met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen bij een gedeelde cliënt?
  5. Hoe kunnen we op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen uitwisselen binnen de gehandicaptensector?
  6. Hoe kan er meer multidisciplinair samengewerkt worden in de zorg voor cliënten met een ernstige meervoudige beperking?
  7. Hoe kan ik organisaties verbinden om samen te werken op het gebied van digitale dagbesteding?

Beperking van de vrijheid om het eigen leven in te richten.

  1. Wat is vrijheidsbeperking in de gehandicaptensector, welke alternatieven zijn er en wat is er nodig om deze alternatieven te implementeren?
  2. Welke alternatieven voor vrijheidsbeperking biedt zorgtechnologie?
  3. Wat zijn aandachtspunten op het gebied van privacy en algemene verordening persoonsgegevens (AVG) binnen de verschillende zorgtechnologieën?
  4. Wat betekent het gebruik van domotica voor vrijheidsbeperking in de gehandicaptensector?
  5. Is het ethisch een niet wilsbekwame cliënt te begeleiden naar een gezond leven als de cliënt daar moeite mee heeft?

Zorg op basis van palliatieve zorgvraag ingezet ruim voor het levenseinde.

  1. Hoe leer ik een cliënt die zich in de palliatieve fase begeeft nog beter kennen?
  2. Hoe tevreden zijn cliënten met een verstandelijke beperking, hun familie en professionele begeleiders over palliatieve zorg?
  3. Hoe kan kwaliteit van leven vastgesteld worden bij cliënten in hun laatste levensfase?
  4. Hoe houd ik binnen de palliatieve zorg ouders, verwanten en zorgverleners verbonden in de vraag hoe het met de cliënt gaat?
  5. Wat zijn barrières voor effectieve palliatieve zorg aan cliënten met een verstandelijke beperking?
  6. Hoe kan de deskundigheid van medewerkers verbeterd worden op het gebied van palliatieve zorg?
  7. NIEUW Hoe kunnen we het voor cliënten functionerend op de leeftijd van 1/1,5 jaar zo lang mogelijk comfortabel houden in een fase waarin cliënten veel zorg nodig hebben, lichamelijk maar ook vooral geestelijk.
  8. NIEUW Wat is de kwaliteit van leven van mensen met ernstige meervoudige beperkingen in de palliatieve fase die zich vaak al heel jong aandient?

Een ziekte waarbij de hersenen informatie niet meer goed kunnen verwerken.

  1. Hoe kan ik als zorgmedewerker een ouder wordende bewoner met een verstandelijke beperking zo goed mogelijk monitoren en begeleiden indien er sprake is van ouderdomsdementie?
  2. Hoe herken ik pijn bij een cliënt met een verstandelijke beperking en dementie?
  3. Hoe kan ik een cliënt met een ernstige meervoudige beperking en dementie optimaal ondersteunen en wat zijn zinvolle activiteiten?
  4. Hoe kan de cliënt met dementie optimaal ondersteund worden zodat hij/zij zolang als gewenst zelfstandig kan blijven wonen?
  5. Hoe herken ik dementie bij een cliënt met een verstandelijke beperking en wat zijn goede diagnostische methoden?

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Achtergrond