Naar hoofdinhoud Naar footer

Overzicht kennisvragen ouderenzorg

Gepubliceerd op: 28-01-2025

Op deze pagina vind je een lijst met alle kennisvragen uit de langdurige ouderzorg die zijn opgehaald periode van 2019 tot nu.

Wat is een kennisvraag? 

Een kennisvraag is in deze context een werkgerelateerde vraag van een zorgprofessional met als doel meer kennis te vergaren. De kennisvragen worden via de projecten van Vilans geïnventariseerd door ze uit te vragen bij bijeenkomsten, via vragenlijsten of ander (online) contact. 

Opbouw kennisvragenlijst 

De kennisvragenlijst hebben we onderverdeeld in thema's. Je kunt de thema's uitklappen in onderstaand menu om te zien welke kennisvragen er zijn opgehaald door Vilans. De kennisvragen zijn soms herschreven en dubbele kennisvragen zijn eruit gehaald. Kennisvragen waar 'nieuw' voor staat zijn opgehaald uit het onderzoek via het landelijke Nivel-panel Verpleging en Verzorging en websitebezoekers van verschillende Vilans-websites. Thema's die aan elkaar gerelateerd zijn staan bij elkaar.

Een plek waar cliënten overdag kunnen zijn, er is vaak een aanbod van activiteiten  

  1. Hoe kan ik bijdragen aan de ontwikkeling en toepassing van kennis over zinvolle dagbesteding op een psychogeriatrische afdeling?
  2. Hoe kan zinvolle dagbesteding worden georganiseerd met het oog op complexiteit van de zorgvraag en tekort aan personeel?
  3. Hoe kan ik de persoonlijke interesses van de cliënt overzichtelijk in kaart brengen?
  4. Hoe begeleid ik iemand met dementie zodat deze zo lang mogelijk deel kan nemen aan sociale, sportieve en culturele activiteiten?
  5. Hoe ga ik om met de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bij digitale dagbesteding?
  6. Hoe kan ik beter inspelen op individuele behoeften van de cliënt binnen groepssessies op de dagbesteding?
  7. Hoe kan ik organisaties verbinden om digitale dagbesteding samen op te pakken?
  8. Hoe kan ik mantelzorgers betrekken bij digitale dagbesteding?
  9. Hoe maak ik de meerwaarde van (digitale) dagbesteding inzichtelijk?
  10. Hoe effectief is digitale dagbesteding en hoe verhouden de kosten zich tot de baten?

De omgeving (binnens- en buitenshuis) waarin de cliënt woont

  1. Hoe kan ik de woon- en leefomgeving laten aansluiten bij de beleving van mensen met dementie?
  2. Hoe krijg ik inzicht in de groepsprocessen bij ouderen in een woongroep?
  3. Hoe kan ik de groepsdynamiek bevorderen binnen een woongroep?
  4. Welke vormen van wonen en begeleiden zijn het meest geschikt voor mensen met complexe neuropsychologische problemen en dementie?
  5. Hoe kan ik helpen om kleinschalige langdurige ouderenzorg in de wijk sfeervoller te maken?
  6. In hoeverre draagt laagdrempelige tijdelijke opvang bij aan het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten? En stelt dit opname in aangepaste woonvoorzieningen uit?
  7. Wat zijn de effecten van kleinschalig wonen bij ouderen met dementie?

Behoeften en problemen van de cliënt rondom eten en drinken

  1. Hoe ga ik om met het weigeren van eten, drinken en medicatie bij iemand met (gevorderde) dementie?
  2. Hoe ga ik om met ouderen die te weinig drinken?
  3. Hoe kan ik tekorten aan vitamines en mineralen voorkomen als een oudere tijdens een behandeling van chemokuren ongezond eet en drinkt?
  4. Welke poliklinische behandeling van ondervoeding is effectief bij kwetsbare oudere patiënten?
  5. Hoe kunnen we binnen de langdurige zorg samen de prevalentie van ondervoeding omlaag brengen?
  6. Is medische voeding ethisch verantwoord bij mensen met (gevorderde) dementie?
  7. Wat is belangrijker: dat een cliënt gezond eet of dat een cliënt op de oude dag kan genieten van alle voedingsmiddelen die hij/zij lekker vindt?

Keuzes, gewoontes en gedrag die van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn 

  1. Zijn leefstijlinterventies geschikt en effectief voor ouderen met dementie?
  2. Hoe kan ik ouderen goed begeleiden in het bevorderen van een actieve leefstijl?
  3. Wat kan ik doen om mijn gezondheid op peil te houden los van een gezonde leefstijl?
  4. Hoe kan ik ouderen helpen bij een beginnende winterdepressie?
  5. Wat is het effect van dagelijks buiten zijn op de kwaliteit van leven van iemand met dementie?
  6. Zorgt bewegen gedurende een ziekenhuisopname voor een sneller herstel bij ouderen?
  7. Hoe kan zorgtechnologie het zelfstandig bewegen van ouderen stimuleren?
  8. NIEUW Hoe kan ik een somatische bewoner met overgewicht en ongezonde leefstijl motiveren om gezonder te leven?

Behoeften en wensen van cliënten rondom intimiteit en seksualiteit

  1. Hoe kan mijn zorgorganisatie intimiteit en seksualiteit van cliënten beter onder de aandacht brengen bij zorgprofessionals?
  2. Hoe kan ik het onderwerp seksualiteit en intimiteit het beste aansnijden tijdens een intake gesprek?
  3. Hoe bespreek ik seksualiteit met cliënten?
  4. Hoe bespreek ik seksualiteit van de client met de familie?
  5. Hoe bespreek ik seksualiteit met de bewoner en diens partner?
  6. Hoe maak ik seksualiteit bespreekbaar binnen mijn zorgteam?
  7. Hoe denken cliënten over seksualiteit en intimiteit in het verpleeghuis?
  8. Hoe ga ik om met bewoners met dementie die onderling een relatie hebben?
  9. Hoe kan ik cliënten ondersteunen in hun seksuele behoeftes?
  10. Wat is er binnen de organisatie nodig zodat er kan worden voorzien in de seksuele behoeften van de bewoners?
  11. Wat is de invloed van seksuele behoeften op het gedrag en de stemming van de bewoner?

Nachtrust en nachtzorg 

  1. Welke hulpmiddelen zijn geschikt voor mensen met dementie die slecht slapen?
  2. Hoe kan ik kwaliteit van nachtzorg garanderen ondanks de toenemende zorgzwaarte en de krapte in personeelsmiddelen?
  3. Hoe kan ik het beste omgaan met dwaalgedrag tijdens de nacht?
  4. NIEUW Welke medicatie kan helpen om gestoorde slaap op te vangen (als andere interventies niet (meer) effectief zijn?

De relaties en sociale interacties van de cliënt 

  1. Hoe begeleid ik iemand met dementie zodat deze zolang mogelijk deel kan nemen aan sociale, sportieve en/of culturele activiteiten?
  2. Wat kan ik doen om eenzaamheid te voorkomen bij mijn cliënten?
  3. Hoe zorg ik dat mijn cliënten in het verpleeghuis in contact komen en blijven met de samenleving?
  4. Hoe kunnen mijn cliënten voldoende persoonlijke aandacht krijgen als ik daar als zorgprofessional geen tijd (meer) voor heb?

Zorg die zich richt op het voorbereiden en aanpassen aan toekomstige uitdagingen en veranderingen

  1. Hoe gaan we de zorg inrichten voor meer bewoners met minder personeel?
  2. Hoe maken we Nederland er van bewust dat de zorg zoals deze was ingericht niet meer haalbaar is in de toekomst door vergrijzing en personeelstekort?
  3. Hoe maken we de ouderenzorg toekomstbestendig?
  4. Hoe organiseer je meer zorg met minder mensen en minder tijd? Wat moeten we juist wel en wat juist niet gaan doen?
  5. Hoe kan er, nu en in de toekomst, worden omgegaan met personeelstekorten in de langdurige ouderenzorg?
  6. Hoe kunnen we met minder medewerkers meer mensen zorg geven de komende twintig jaren?
  7. Wat zijn vereisten voor het bouwen van toekomstbestendige zorglocaties?
  8. Hoe komen we tot een ander denkkader dat ons gaat helpen in de benodigde transformatie?
  9. Hoe komen we los van bestaande beperkende aannames over de (toekomst van de) zorg?
  10. Hoe betrek ik als organisatie ondersteunend personeel bij het primair proces?
  11. Wat zijn effectieve interventies om uitstroom van personeel en ziekteverzuim tegen te gaan?
  12. Hoe ziet het ‘Team van de Toekomst’ eruit en wat zijn de organisatorische randvoorwaarden voor het opzetten van een dergelijk team?
  13. NIEUW Hoe kunnen we de jeugd enthousiasmeren om in de zorg te komen werken?
  14. NIEUW Welke rol spelen andere hulpverleners bij toekomstige zorg?
  15. NIEUW Hoe kan ik cliënten meenemen in de veranderende zorgwereld en hen mede verantwoordelijk maken voor hun eigen zorg?
  16. NIEUW Hoe kan ik meewerken om zorg meer toegankelijk te maken voor jonge mensen?

Zorg kunnen leveren waarbij het risico op fysiek en psychisch letsel en schade tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden minimaal is

  1. Hoe kan de werkdruk worden verlaagd voor zorgprofessionals?
  2. Wanneer zijn zorgmedewerkers tevreden met hun baan en wat is daarin de rol van de zorgorganisatie? 
  3. Hoe kan ik zorgmedewerkers binnen mijn organisatie gezond houden?
  4. Hoe kan de cliënt zo goed mogelijk worden verzorgd zonder de zorgmedewerker fysiek te overbelasten?
  5. Hoe bescherm ik zorgmedewerkers tegen fysieke agressie van cliënten en naasten?
  6. Hoe bepaal je als leidinggevende of er sprake is van sociale (on)veiligheid op de werkvloer? En hoe ga je om met sociale onveiligheid op de werkvloer?
  7. Hoe kan een gelijkwaardige positionering van de wijkverpleegkundige ten opzichte van andere zorgprofessionals worden verbeterd?
  8. Hoe kan in de langdurige ouderenzorg meer aandacht komen voor 'veilig werken'?

Handelen op een manier die overeenkomt met de normen en verwachtingen van je beroep, met respect voor ethiek en integriteit.

  1. Hoe kan ik omgaan met therapie ontrouw bij cliënten?
  2. Hoe kan ik het beste mijn vak bijhouden en vernieuwend blijven?
  3. Hoe zorg ik dat ik en mijn collega’s op dezelfde manier zorg verlenen aan dezelfde cliënt? 
  4. Hoe kan ik zorgmedewerkers optimaal motiveren en begeleiden in hun dagelijkse werk?
  5. Hoe kunnen we in ons team omgaan met ethische kwesties en deze samen bespreken?
  6. Hoe ga ik om met onbegrepen gedrag?
  7. Hoe betrek ik als organisatie ondersteunend personeel bij het primair proces?
  8. Hoe help ik zorgmedewerkers met het achterhalen van de vraag en behoefte achter de vraag van de cliënt? 
  9. Hoe houd ik zorgplannen kort en toch duidelijk?
  10. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in de zorg voor onze cliënten alleen nog lijsten invullen die de zorg voor cliënten bevorderen?
  11. Hoe ga ik om met het weigeren van medicatie bij cliënten?
  12. Welke competenties heeft een zorgmedewerker nodig om succesvol te kunnen samenwerken en communiceren met naasten en vrijwilligers?
  13. Hoe kunnen stagiaires in de ouderenzorg op een veilige en verantwoorde wijze zo zelfstandig mogelijk werken?

De mate waarin zorgverleners tevreden zijn met hun werk en zich gemotiveerd voelen in hun professionele omgeving.

  1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zorgmedewerkers zich gewaardeerd voelen?
  2. Hoe kan ik het werkplezier van zorgmedewerkers verbeteren?
  3. Hoe kan ik de vitaliteit van zorgmedewerkers verbeteren?
  4. Hoe kunnen we de perspectieven van zowel zorgmedewerkers, als beleid, staf en bestuur samen laten komen om tot goed werkgeverschap, meer werkplezier en een toekomstbehendig HR beleid te komen?
  5. Hoe laten we oude gewoontes los en krijgen we daadkracht en enthousiasme in de teams?
  6. Hoe kan ik met plezier werken terwijl de werkdruk steeds groter wordt?
  7. Hoe kan ik gemotiveerd blijven om in de langdurige zorg te blijven werken?
  8. NIEUW Hoe kunnen we de samenleving meer betrekken en laten inzien dat de zorg een probleem van ons allen gezamenlijk is. En het niet alleen maar iets is wat alleen zorgmedewerkers kunnen?

De tijd of frustraties verminderen die samengaan met registreren en het invullen van formulieren of checklists.

  1. Hoe kan ik efficiënter rapporteren?
  2. Hoe kan ik als zorgmedewerker het beste omgaan met bureaucratie?
  3. Hoe krijgen we zicht op administratieve lasten en hoe ontzorgen we de medewerker? 
  4. Kan technologie bijdragen aan het verminderen van administratielast? Hoe?
  5. Welke informatie is noodzakelijk om in rapportages vast te leggen in de ouderenzorg en welke niet?
  6. Hoe kunnen we praktischer gaan werken met de administratieve systemen die we gebruiken?
  7. Hoe kan ik binnen mijn zorgorganisatie het gesprek aangaan om ‘de zucht naar controle’ en de daarbij komende administratielast te verminderen?

De zorgsector verduurzamen bijvoorbeeld op het gebied van milieu, co-uitstoot en gezondheidsbevordering.

  1. Hoe kan ik in kaart brengen hoe iedereen naar het werk gaat, in het kader van duurzame mobiliteit?
  2. Hoe kan ik zorgmedewerkers stimuleren om op de fiets naar het werk te gaan?
  3. Hoe kunnen wij concreet aan de slag gaan met duurzame mobiliteit (verder dan het in kaart brengen hiervan)?
  4. Hoe krijg ik mijn collega’s mee in de plannen om als zorgorganisatie te verduurzamen?
  5. Hoe maak ik met mijn collega’s het inkoopbeleid duurzamer?
  6. Hoe kun je oude gebouwen goed verduurzamen om te voldoen aan de eisen van de Green Deal 3.0?
  7. Hoe kan ik de verbeteringen op duurzame voeding uit de Green Deal 3.0 goed doorvoeren?
  8. Hoe ga ik als organisatie om met afvalscheiding nu we de Green Deal 3.0 hebben ondertekend?
  9. Welke procesmatige stappen moet mijn zorgorganisatie nemen om voor milieuthermometer zorgniveau brons of zilver te behalen?
  10. Hoe maken we zorgvuldig gebruik van hygiënische producten, zonder deze te verspillen?

Beoordeling over hoe de zorg en ondersteuning wordt gegeven.

  1. Hoe kunnen cliënten, zorgmedewerkers en naasten meer invloed krijgen op het bepalen van wat kwalitatief goede zorg is?
  2. Hoe kunnen we binnen de zorgorganisatie kwalitatief goede zorg leveren met de toename in personeelswisselingen en inzet van zzp’ers/ uitzendkrachten?
  3. Hoe behouden we de kwaliteit van zorg ondanks de toenemende zorgzwaarte en de krapte in personeelsmiddelen?
  4. Welke zorginnovaties dragen bij aan kwaliteit van zorg en zijn betaalbaar?
  5. Hoe zorg ik dat de methodiek en kwaliteit van de zorg die ik en mijn collega’s verlenen gelijk is?
  6. Hoe stel ik deskundigheidsniveaus vast voor het uitvoeren van een verpleegtechnische handeling?
  7. Welk niveau zorgverlener mag welke verpleegtechnische handelingen uitvoeren?
  8. In hoeverre zijn de minimale verpleegkundige handelingen van de zorgkundige geïntegreerd in de thuiszorg?
  9. Hoe realiseren en behouden we voldoende gekwalificeerde professionals op de werkvloer?
  10. Hoe zorg je ervoor dat het kennisniveau van teamleden met betrekking tot protocollen en richtlijnen wordt vergroot, zodat zij verantwoord kunnen afwijken?
  11. Hoe vinden zorgprofessionals de balans tussen het volgen en afwijken van regels, richtlijnen en protocollen?
  12. Welk niveau zorgverlener mag welke verpleegtechnische handelingen uitvoeren?
  13. NIEUW Hoe kan ik medewerkers mee krijgen in verbeteren van zorg?

Continu optimaliseren van processen en de kwaliteit van zorg.

  1. Hoe kunnen zorgorganisaties op landelijk niveau optimaal gebruik maken van elkaars kennis?
  2. Hoe kunnen we binnen onze zorgorganisatie kennis en inzichten succesvol en snel implementeren?
  3. Wat is een passende manier om te auditen binnen onze organisatie?
  4. Hoe zorgen we binnen onze zorgorganisatie dat we in de praktijk gebruik maken van de kennis die al beschikbaar is?
  5. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn collega’s/ bestuur/ management meekrijg met verandering?
  6. Hoe kunnen zorgteams en zorgorganisaties leren van de incidentmeldingen (cliënten of -medewerkers) en klachten van bewoners en naasten?
  7. Hoe kan ik zorgprofessionals stimuleren om nieuwe inzichten toe te passen?
  8. Hoe weet ik wat een succesvolle leerinterventie is?
  9. Hoe kan ik zorgmedewerkers enthousiast krijgen voor bij- en nascholing?
  10. Hoe creëer ik een veilig leerklimaat waarin zorgmedewerkers zelf aangeven wat hun leerbehoeftes zijn?
  11. Hoe faciliteer en stimuleer ik zorgteams in het reflecteren en ontwikkelen?
  12. Hoe kunnen we meer aandacht geven aan continue verbetering in plaats van ad hoc problemen leidend te laten zijn?
  13. Hoe ga ik om met niet-digivaardige zorgmedewerkers?
  14. Hoe geef en ontvang ik op een effectieve manier feedback?
  15. Hoe kan ik mijn vak bijhouden en vernieuwend blijven?
  16. NIEUW Hoe krijg ik binnen de organisatie het gesprek op gaan over de te verwachten tekorten ten gevolgen van de dubbele vergrijzing?
  17. NIEUW Hoe kan ik medewerkers die maar weinig werken en ZZP’ers meenemen in noodzakelijke verandering/ontwikkeling?
  18. NIEUW Hoe kunnen medewerkers gefaciliteerd worden om tijd te besteden aan leren & ontwikkelen (op de werkplek).
  19. NIEUW Hoe kan ik zorgen dat medewerkers balans houden binnen de werkdruk en werklast die ze ervaren?

Stimuleren, implementeren en borgen van vernieuwde processen.

  1. Hoe kan ik meer bewustwording creëren over de noodzaak van innovatie binnen de ouderenzorg?
  2. Hoe ga ik om met weerstand van medewerkers rondom nieuwe innovaties?
  3. Hoe kunnen de waardevolle hybride werkvormen die in de coronaperiode zijn ontstaan, blijvend worden ingezet?
  4. Hoe kan ik nieuwe kennis/interventies in de praktijk succesvol implementeren en borgen?
  5. Hoe kan een zorgorganisatie aansluiten bij (de)implementatie van kennisproducten?
  6. Wat zijn onze strategische uitdagingen als organisatie gelet op toekomstige ontwikkelingen?
  7. Hoe passen we het verpleeghuis aan, aan de nieuwe bewonersgeneratie (babyboomers)?
  8. Hoe pas je innovatie toe in de thuiszorg?
  9. Hoe kunnen we in het verpleeghuis van het medische model overstappen naar een welzijnsmodel?
  10. Hoe kan ik mijn collega’s motiveren om mee te bewegen met verandering?
  11. Hoe kunnen gewoontes en tradities in verpleeghuizen worden doorbroken?
  12. Hoe kan ik mijn organisatie meekrijgen in de veranderingen en mogelijkheden op het gebied van technologie?
  13. Hoe borg ik innovatie en techniek binnen de zorg?
  14. NIEUW Hoe kunnen we kennis bij collega’s bijspijkeren?


Samenbrengen van onderzoek, onderwijs en zorgpraktijk.

  1. Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen in de wetenschap om nieuwe inzichten en uitvindingen te implementeren op de werkvloer voor het leveren van betere zorg?
  2. Hoe kunnen zorgorganisaties en wetenschap op een duurzame en constructieve manier samenwerken aan inhoudelijke kwaliteitsverbetering in de zorg?
  3. Hoe zijn leerlingen in de zorg te enthousiasmeren om wetenschap en praktijk te verbinden?
  4. Wat kunnen zorgprofessionals in de praktijk doen om bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek?
  5. Hoe kan ik wetenschap duurzaam integreren op de werkvloer?
  6. Hoe kan ik wetenschappelijk onderzoek praktisch maken en inzetten in de praktijk?
  7. Hoe kunnen we laagdrempelig en niet te duur wetenschap toepassen?
  8. Hoe motiveer ik andere niveaus om wetenschap te gebruiken?
  9. Hoe kunnen opleidingen in zorg en welzijn beter aansluiten bij de praktijk?

Hoe de kosten voor de zorg worden betaald.

  1. Hoe organiseer ik structurele (externe) financiering voor de transitie van een pilot naar een regulier aanbod?
  2. Hoe kan ik de uitkomsten van onderzoek, die vaak gesubsidieerd zijn, ook daadwerkelijk gaan toepassen? Bijvoorbeeld binnen de bestaande financiering. Hoe kan de overgang van thuis wonen met Wmo naar Wlz beter worden overbrugd? Zodat thuiswonende mensen met een Wlz-indicatie niet zonder zorg komen te zitten?
  3. Hoe kunnen cliëntervaringen worden meegewogen in de financiering van ouderenzorg?
  4. Hoe verhouden de kosten zich van iemand die thuis zorg ontvangt zich tot iemand die zorg ontvangt in een verpleeghuis?
  5. Wat zijn de mogelijkheden tot een financiële tegemoetkoming bij de inzet van hulpmiddelen voor preventie?
  6. Welke financieringsstromen zijn er voor kleine organisaties met betrekking tot technologie?
  7. NIEUW Wat is de reden dat mensen al een eigen bijdrage betalen voor de WLZ terwijl zij alleen maar op een wachtlijst staan voor opname?
  8. NIEUW Hoe weet ik hoe de EVV uren verrekend worden in de zorg, gaat dit van de daadwerkelijke zorg uren af of is dit anders gebudgetteerd?

Gelijke kansen voor iedereen en dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.

  1. Wat is er nodig voor het creëren van een dementievriendelijke wijk?
  2. Hoe bied ik persoonsgerichte zorg aan mensen die niet-Nederlands sprekend zijn?
  3. Hoe kan ik cliënten coachen in het accepteren en respecteren van zorgverleners met een andere culturele en religieuze achtergrond?
  4. Hoe kunnen we binnen onze zorgorganisatie zorgen dat iedereen zich welkom en prettig voelt?
  5. Hoe kunnen we binnen onze zorgorganisatie zorgen dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen?
  6. Wat kunnen we leren van andere culturen binnen onze zorgorganisatie?
  7. Hoe kan er respectvol worden omgegaan met- en ruimte worden gegeven aan cultuurverschillen in de ouderenzorg?
  8. Wat is de invloed van de culturele achtergrond van de cliënt of van de zorgmedewerker op de kwaliteit van de zorg?
  9. Wat is de invloed van de culturele achtergrond op het contact met de cliënt en de familie?
  10. NIEUW Hoe kunnen we, nu en in de toekomst, beter inspelen op genderdiversiteit?

Uitwisseling van informatie met de cliënt en naasten.

  1. Hoe kan ik motiverende gespreksvoering toepassen in de zorg voor mijn cliënten?
  2. Hoe voer ik een goed gesprek met ouderen, leg ik afspraken goed vast en bespreek ik deze met de familie?
  3. Hoe communiceer ik met ouderen met dementie?
  4. Wat is de invloed van non-verbale communicatie in de zorg?
  5. Hoe kan ik omgaan met weerstand en onbegrip van familieleden/mantelzorgers die ontstaat wanneer ik vertel dat de verwachte zorg niet geleverd kan worden of wanneer er meer verwacht wordt op gebied van eigen initiatief en zelfredzaamheid?
  6. Hoe stem ik mijn communicatiestijl en -vorm goed af op de individuele behoeften van ouderen?

Moeilijkheden door taalverschillen en moeite met lezen en schrijven.

  1. Hoe ontstaat een taalbarrière tussen professionals onderling en tussen professionals en cliënten/familie in de ouderenzorg? En hoe kan deze taalbarrière worden verminderd?
  2. Hoe ontstaat een taalbarrière tussen professionals onderling en tussen professionals en cliënten/familie in de ouderenzorg? En hoe kan deze taalbarrière worden verminderd?
  3. Hoe kan informatie worden aangeboden aan mensen met laaggeletterdheid zodat ze deze informatie begrijpen?
  4. Wat is de stand van zaken op het gebied van laaggeletterdheid bij verzorgenden? En hoe kan laaggeletterdheid bij deze groep mensen worden teruggedrongen?
  5. NIEUW Hoe kan ik extra taalondersteuning aanbieden binnen de organisatie?

Het uitwisselen van informatie met mensen binnen jouw zorgorganisatie.

  1. Hoe kunnen we binnen ons zorgteam beter leren communiceren met elkaar?
  2. Hoe zorgen we ervoor dat zorgmedewerkers altijd op de hoogte zijn van de zorgplannen van hun cliënten?
  3. Hoe kan miscommunicatie worden voorkomen tussen leidinggevenden en zorgmedewerkers?
  4. Hoe kunnen zorgmedewerkers en management/directie en bestuurders op een gelijkwaardige manier met elkaar in gesprek komen en blijven?
  5. Hoe kunnen we écht naar elkaar luisteren?
  6. Hoe communiceer ik op een open en duidelijke wijze met collega's?
  7. Hoe geef en ontvang ik op een effectieve manier feedback?
  8. Hoe kunnen collega's onderling goed en effectief communiceren?
  9. Hoe kunnen we binnen het zorgteam meer tijd vrijmaken om dingen te bespreken?
  10. Hoe kan ik mijn boodschap goed overbrengen? Welke middelen kan ik hiervoor inzetten en wat werkt bij wie?
  11. NIEUW Hoe kun je het beste communiceren met familie om op één lijn te zitten?

Het toepassen van nieuwe technieken.

  1. Wat zijn de mogelijkheden en voor- en nadelen van augmented reality/virtual reality in de ouderenzorg?
  2. Hoe enthousiasmeer ik zorgprofessionals voor nieuwe technologieën?
  3. Hoe zorg ik ervoor dat een visie op zorgtechnologie goed aansluit op de wensen en behoeften van de dagelijkse praktijk?
  4. Hoe kan ik digitale zorg inzetten voor mijn cliënt als dit (nog) niet is opgezet/uitgerold binnen de organisatie waar ik werkzaam ben?
  5. Hoe beoordeel ik of een technologie goed werkt voor een cliënt?
  6. Wat zijn de ervaringen rondom spraakgestuurd rapporteren?
  7. Wat zijn de ervaringen en adviezen rondom het Slimme matras?
  8. Welke technologieën dragen bij aan preventieve gezondheidszorg?
  9. Welke arbeidsbesparende zorgtechnologie is er voor verpleging en verzorging?
  10. Welke technologische hulpmiddelen kunnen de fysieke belasting verlichten van de zorgmedewerker bij zorghandelingen voor mensen die zwaar en immobiel zijn?
  11. Welke technologische hulpmiddelen dragen bij aan een prettigere woonomgeving voor cliënten en/of een prettige werkomgeving voor medewerkers?
  12. Welke zorgtechnologieën zijn makkelijk toepasbaar voor zorgmedewerkers, ook wanneer zij digitaal minder vaardig zijn?
  13. Wanneer is welke technologie van meerwaarde?
  14. Welke bewezen zorgtechnologie heeft de grootste impact? Dit zou me helpen bij het stellen van prioriteiten.
  15. Hoe verhouden de verschillende technologieën zich tot elkaar? Zijn er koppelingen te maken?
  16. NIEUW Hoe kijkt de client naar het gebruik van zorgtechnologie en wat kan de cliënt daarin zelf organiseren?

Het gebruiken van data (informatie) om te begrijpen wat er is gebeurd of om te voorspellen wat er kán gebeuren.

  1. Wat zijn de voor- en nadelen van datagedreven werken voor mijn zorgorganisatie?
  2. Wat zijn de ervaringen van andere zorgorganisaties en andere sectoren met datagedreven werken?
  3. Hoe kunnen we datagedreven werken gebruiken om betere en meer gepersonaliseerde zorg te bieden aan cliënten?
  4. Hoe creëer ik eenheid in taal voor het rapporteren in onze organisatie, zodat de data bruikbaar wordt om van te leren?

Slimme systemen en geavanceerde robottechnologieën in de zorgomgeving die helpen bij zorg en ondersteuning (op afstand).

  1. Welke vormen van domotica zouden standaard aanwezig moeten zijn in de thuissituatie van ouderen?
  2. Hoe kan domotica mij ondersteunen en de werkdruk te verlichten?
  3. Hoe kan data van verschillende alarmeringsvormen (bv. sensoren of GPS) worden benut voor het verkrijgen van informatie over cliënten en inzicht in het eigen werkproces?
  4. Zijn er situaties waarin je juist géén leefstijlmonitoring toe moet passen? Welke?
  5. Wat is het effect van leefstijlmonitoring op hoe lang iemand thuis kan blijven wonen?
  6. Wat zijn de ervaringen met het gebruik van leefstijlmonitoring bij cliënten?
  7. In hoeverre heeft leefstijlmonitoring effect op de inhoud en frequentie van zorg en de belasting van cliënten, naasten en zorgmedewerkers?
  8. Hoe kunnen robots in de zorg nog beter afgestemd worden op de behoeften van de oudere mens?
  9. Hoe kan ik robotica en AI optimaal inzetten bij ouderen?
  10. Hoe regelen we als organisatie veilige en verantwoorde 24-uurs zorg thuis (met de nadruk op de nachtzorg) met de inzet van zorgtechnologie?
  11. Hoe gaan we om met privacyvraagstukken en de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in relatie tot de inzet van (camera)monitoringstechnologie?
  12. Hoe zet ik een leefcirkel op en wat zijn de ervaringen van anderen?
  13. NIEUW Hoe zet je domotica in bij mensen met dementie?
  14. NIEUW Hoe kan je domotica inzetten in de palliatieve zorg bijvoorbeeld voor symptoombestrijding?
  15. NIEUW Wat kan je met digitale zorg doen?

Verschillende ICT toepassingen in de zorg, zoals elektronische patiëntendossiers, gezondheidsapps en videoconsulten.

  1. Welke E-health toepassingen kan ik inzetten in de nulde- en eerstelijns zorg om zelfzorg te stimuleren?
  2. Hoe kan ik van andere organisaties leren over het gebruik van E-health?
  3. Hoe kunnen we de structurele kosten voor de inzet van E-Health oplossingen borgen?
  4. Welke mogelijkheden van digitale zorg bestaan er voor mensen die zich in een vergevorderd stadium van dementie bevinden?
  5. Welke rol kan de gemeente spelen in het aanbieden van digitale zorg voor ouderen, zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen?
  6. Hoe effectief is digitale dagbesteding en hoe verhouden de baten zich tot de kosten?
  7. Hoe kunnen we verschillende technologische systemen en applicaties beter met elkaar koppelen?
  8. Hoe kan zorgtechnologie de kwaliteit van persoonsgerichte- en integrale zorg  ondersteunen?
  9. Wat zijn de do’s en don’ts van virtuele thuiszorg?

Ingrepen en behandelingen die worden uitgevoerd door artsen en behandelaren.

  1. Hoe kan de mondzorg voor ouderen thuis worden verbeterd?
  2. Hoe kunnen urineweginfecties bij ouderen worden verminderd?
  3. Wat zijn effectieve manieren om de kans op het ontwikkelen van decubitus bij bedlegerige ouderen te verminderen?
  4. Hoe kunnen we ook in de thuiszorg voldoende aandacht geven aan mondzorg?
  5. Wat zijn tekenen dat een bewoner op korte termijn zal komen te overlijden?
  6. NIEUW Hoe kan ik patiënten het beste behandelen die niet meer naar het ziekenhuis willen maar wel een acute aandoening hebben die niet per se (direct) dodelijk is, maar waar normaal ziekenhuis diagnostiek/opname vereisen?

Medicatie.

  1. Wat is de effectiviteit van haloperidol versus placebo in de behandeling van een delier bij kwetsbare ouderen?
  2. Wat weten we over pijnbeleving en pijnbestrijding voor ouderen? En waar ligt de grens tussen een risico op bijwerkingen en/of verslaving versus een dragelijk leven?
  3. Was is het effect van het standaard dagelijks innemen van paracetamol bij cliënten met dementie?
  4. Hoe voer ik als zorgmedewerker een open gesprek over medicatie met de arts?
  5. Hoe kunnen we binnen onze organisatie het aantal medicatiefouten terugdringen?
  6. Hoe zorgen we binnen onze organisatie dat het protocol medicatieveiligheid beter wordt nageleefd?
  7. Wat doet pijnmedicatie in welke situatie, en wat zijn de mogelijke bijwerkingen?
  8. Was is het effect van het standaard verstrekken van paracetamol aan mensen met dementie?
  9. Welke opioïden geven een verhoogd risico op delier bij kwetsbare ouderen?
  10. Hoe kunnen we binnen de ouderenzorg komen tot een vermindering in het voorschrijven van psychofarmaca?
  11. Wat is de stand van wetenschap rondom het voorschrijven van medicatie met potentieel verslavende eigenschappen?
  12. Hoe ga ik om met een cliënt als deze medicatie weigert?
  13. NIEUW Hoe komen we binnen de ouderenzorg tot een vermindering van medicatie (algemeen)?
  14. NIEUW Wat is het risico van voorschrijven van een DOAC bij kwetsbare ouderen?
  15. NIEUW Hoe kan ik de bijwerkingen van geneesmiddelen makkelijk onthouden/opzoeken?

Hulpmiddelen ondersteunen de cliënt bij dagelijkse handelingen.

  1. Welke hulpmiddelen zijn geschikt voor mensen met dementie die slecht slapen?
  2. Hoe verhouden de kosten zich van iemand die thuis zorg ontvangt zich tot de kosten voor iemand die zorg ontvangt in een verpleeghuis?
  3. Wat is de mogelijkheid tot financiële tegemoetkoming bij de inzet van hulpmiddelen voor preventie?
  4. Welke technologische hulpmiddelen zijn er die de fysieke belasting van de zorghandelingen voor mensen die zwaar en immobiel zijn kunnen verlichten?
  5. Welke hulpmiddelen helpen ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te blijven?

Veilig en schoon werken om infecties en besmettingen te voorkomen.

  1. Wat zijn effectieve methoden om de handhygiëne in verpleeghuizen te verbeteren?
  2. Hoe effectief zijn posters over handhygiëne in verpleeghuizen op het gebied van infectiepreventie?
  3. Hoe kunnen we hygiënerichtlijnen bij vrijwilligers in de ouderenzorg succesvol toepassen?
  4. Zijn er hulpmiddelen, bijvoorbeeld wegwerpwashandjes, die helpen om snel(ler) van het norovirus af te komen?
  5. Hoe maak ik inzichtelijk hoeveel infectie uitbraken er zijn geweest binnen onze organisatie?
  6. Hoe zorg ik ervoor dat zorgmedewerkers hun sieraden af doen voordat hun dienst begint?
  7. Hoe ga ik om met slechte hygiëne van cliënten?
  8. Hoe gaan we verspilling van hygiënische producten tegen?
  9. Hoe vertaal ik een hygiënerichtlijn naar de praktijk?
  10. Hoe spreek ik collega's aan op slechte hygiëne?
  11. Wat zijn bacteriën, virussen en schimmels, en hoe verspreiden ze zich?
  12. In hoeverre kan ik afwijken van een hygiënerichtlijn als het gaat om welzijn?

De betrokkenheid van en samenwerking van familie bij besluitvorming, zorgverlening en ondersteuning van de cliënt.

  1. Hoe kan de familie een rol spelen in het stimuleren van eigen regie en zelfredzaamheid van de cliënt?
  2. Hoe behoud ik als zorgprofessional een goede balans tussen de behoeften van de cliënt en de wensen van diens familie?
  3. Hoe kunnen wij als zorgteam de samenwerking met vrijwilligers en naasten verbeteren? Hoe kunnen taken goed worden verdeeld?
  4. Hoe kunnen wij als zorgteam meer aandacht geven aan de beleving en behoeften van naasten?
  5. Hoe ga ik om met conflicten en meningsverschillen tussen de kinderen van een cliënt wanneer er beslissingen en afspraken met/voor deze cliënt gemaakt moeten worden?
  6. Wat betekent het voor mij als zorgprofessional om samen te werken met vrijwilligers of mantelzorgers? Tot waar gaat mijn verantwoordelijkheid? Hoe stel ik op een goede manier grenzen? Hoe ontvang ik kritiek?
  7. Hoe doe ik als zorgprofessional de juiste vaardigheden op om de positie van de cliënt te versterken en de dialoog aan te gaan met cliënt en diens netwerk?
  8. Hoe kan ik cliënten en diens naasten bepaalde handelingen leren uitvoeren?
  9. Hoe leg ik de samenwerking met de familie/naasten vast?
  10. NIEUW Hoe kan ik op een goede manier tussen oudere client en kind komen?
  11. NIEUW Wat zijn de rechten van de familie?

Onbetaalde zorg en ondersteuning die wordt verleend door familieleden, vrienden of andere naasten.

  1. Hoe verloopt het proces dat het cliëntsysteem doorloopt rondom de oudere met dementie, vanaf het begin van het manifesteren van de dementie tot aan de opname? Hoe kan de benadering en begeleiding goed worden afgestemd op het cliëntsysteem?
  2. Hoe start ik vroegtijdig met het betrekken van mantelzorgers, zodat ik in de toekomst niet op weerstand stuit?
  3. Welke bevoegdheden en bekwaamheden horen bij mantelzorgers?
  4. Hoe kan ik een beter vangnet creëren voor de cliënt als er geen mantelzorg aanwezig is?
  5. Hoe kan er in de Nederlandse maatschappij meer bewustwording worden gecreëerd over de belangrijke rol van burgers in de zorg voor een naaste?
  6. Hoe kunnen we zorgen dat mantelzorgers meer kunnen doen voor de client, zonder dat zij overlopen of in de knoei komen met hun werk?
  7. In hoeverre draagt betaalde mantelzorg bij aan warme zorg en economische besparing?

Diensten en programma's die zijn ontworpen om mantelzorgers te helpen.

  1. Hoe kan ik het cliëntsysteem meer inzicht geven in de organisatie van de zorg?
  2. Hoe gaan wij als zorgteam om met veeleisende familieleden?
  3. Hoe kunnen mantelzorgers zo goed mogelijk worden begeleid wanneer diens naaste onbegrepen gedrag vertoont?
  4. Hoe kan ik als zorgprofessional omgaan met conflicten in de familie, waardoor bijvoorbeeld benodigde informatie over een cliënt niet verkrijgbaar is?
  5. Hoe kunnen we als zorgteam zo goed mogelijk rekening houden met de behoeften van de partner van de cliënt met dementie?
  6. Hoe hebben andere organisaties de mantelzorgondersteuning georganiseerd?
  7. Wat kunnen we doen om mantelzorgparticipatie te bevorderen en te bewaken en tevens overbelasting te voorkomen?
  8. Hoe zorg ik ervoor dat mantelzorgers overeind blijven?
  9. Hoe kan ik ten tijden van krapte (arbeidsmarkt en uitval door ziekte) de toch al vaak overbelaste mantelzorgers meer betrekken?

Onbetaalde activiteiten die worden uitgevoerd door mensen.

  1. Hoe kan ik succesvol vrijwilligers werven en behouden?
  2. Hoe kunnen ervaringen en inzichten van vrijwilligers succesvol worden benut in de zorg aan cliënten?
  3. Hoe kan de samenwerking tussen professionals, vrijwilligers en de familie/het netwerk worden verbeterd? Hoe kunnen taken goed worden verdeeld?
  4. Hoe ziet een succesvolle samenwerking eruit tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers?
  5. Wat kan de zorg leren van vrijwilligers?
  6. Hoe kunnen we leren van andere sectoren, zoals de hospitality sector, rondom het werven en werken met vrijwilligers?
  7. Hoe zorgen we ervoor dat onze zorgvisie uitgedragen wordt door vrijwilligers?
  8. Welke juridische aspecten spelen er rondom de inzet van vrijwilligers in de zorg?
  9. Hoe ontwikkelen we een visie op gelijkwaardige samenwerking tussen formele en informele zorgverleners, die aansluit bij een toekomstbestendige verpleegzorg?
  10. NIEUW Hoe kan ik mantelzorgers ondersteunen bij levend verlies?

Zoektocht naar betekenisvolle manieren om om te gaan met uitdagingen en moeilijkheden in het zorgtraject. Vragen en zorgen die cliënten kunnen hebben over de betekenis van het leven, ziekte, lijden, dood en sterven. 

  1. Op welke manier geven ouderen invulling aan zingeving?
  2. Hoe kan ik cliënten zo goed mogelijk ondersteunen bij het invullen van diens wensen in de laatste levensjaren?
  3. Hoe kunnen we in het zorgonderwijs meer aandacht geven aan de omgang met- en de beleefwereld van ouderen?
  4. Wat is de beste samenstelling van bewoners in seniorencomplexen in relatie tot het bevorderen van zelfredzaamheid?
  5. Op welke manier wordt invulling gegeven aan zingeving in het leven van ouderen?
  6. Welke ondersteuning hebben zorgprofessionals nodig om het gesprek met de cliënt te kunnen voeren over zingeving en levenseinde?
  7. Waar moet ik op letten bij gesprekken met de cliënt en familie over zingeving en het levenseinde, als er sprake is van een migratieachtergrond?
  8. NIEUW Hoe kan ik binnen de tijdsdruk de tijd pakken voor levensvragen of zingevingsvragen?
  9. NIEUW Wat is de rol van de zorgprofessional met betrekking tot levenseindegesprekken en mogelijk informatie geven over humaan levenseinde in eigen regie?

Mentale of fysieke pijn: preventie, signaleren en behandeling.

  1. Wat is de relatie tussen dementie en pijn?
  2. Welke niet-medicamenteuze interventies zijn effectief in de behandeling van chronische pijn bij kwetsbare ouderen?
  3. Hoe kan ik mondpijn bij niet-verbale ouderen vaststellen? Is hier een tool voor?
  4. Hoe weet ik of onbegrepen gedrag een gevolg is van pijn?
  5. Hoe kan ik pijn (h)erkennen bij ouderen met vergevorderde dementie?
  6. Hoe kan ik pijn tegengaan zonder medicatie?
  7. NIEUW Hoe kan ik duidelijk maken dat een persoon met dementie erge pijn heeft en daardoor lijdt?

Emotionele- en mentale gezondheid of welbevinden. De afwezigheid van overmatige spanning, psychische problemen en aandoeningen.

  1. Hoe ga ik binnen mijn organisatie het gesprek aan over behandelingen die niet direct bijdragen aan de kwaliteit van leven van de oudere?
  2. Hoe stel ik samen met de cliënt levensdoelen op terwijl deze persoon niet meer naar huis kan en dichtbij diens levenseinde is?
  3. Wat is belangrijker: dat een cliënt gezond eet of dat een cliënt op de oude dag kan genieten van alle voedingsmiddelen die hij/zij lekker vindt?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer aandacht komt voor welzijn en zingeving voor bewoners in het verpleeghuis?

  1. Hoe zorgen we ervoor dat ouderen plezier in hun leven houden?
  2. Hoe kan ik een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven in plaats van alleen mijn zorghandelingen goed uit te voeren?
  3. NIEUW Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er passend en divers activiteiten aanbod komt voor alle mensen met dementie in de thuissituatie?
  1. Hoe kunnen mensen langer thuis blijven wonen en zelfstandiger blijven maar wel -indien nodig- professionele zorg op het juiste moment krijgen?
  2. Welke factoren bepalen of ouderen veilig thuis kunnen blijven wonen?
  3. Hoe zorgen we ervoor dat ouderen, nu en in de toekomst, op een plek kunnen (blijven) wonen die bij hen past en waar ze zelf over hebben besloten?
  4. Hoe houd je controle op mensen op leeftijd die alleen wonen en kwetsbaar zijn?
  5. Wat zijn belemmerende- en bevorderende factoren om iemand zo lang mogelijk thuis te laten wonen?
  6. Wat is de rol van de wijkverpleegkundige en de huisarts bij het langer thuis wonen van kwetsbare ouderen?
  7. Wat is de invloed van langer thuis blijven wonen op het sociale netwerk rondom een oudere?
  8. Wanneer is thuis wonen voor een cliënt niet meer verantwoord?
  9. Wat kunnen we nu al betekenen voor de mensen waar langdurige zorg thuis niet kan voldoen aan wat zij nodig hebben, maar waarvan nog wel wordt verwacht dat zij thuis blijven wonen?
  10. Hoe kan ik iemand die beginnende alzheimer heeft helpen zo lang mogelijk thuis te blijven wonen?
  11. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er  passend  en divers activiteiten aanbod komt voor alle mensen met dementie in de thuissituatie
  12. NIEUW Wat als CIZ bepaald dat een client niet in aanmerking komt voor een WLZ?
  13. NIEUW Hoe kunnen verwachtingen van familie gemanaged worden zodat deze realistisch blijven ten aanzien van de zorgmogelijkheden en onmogelijkheden?
  14. NIEUW Hoe kan ik de zorg financieren voor mensen die meer zorg nodig hebben dan nu binnen een WLZ indicatie wordt gefinancierd?
  15. NIEUW Wat zijn er voor financiële tegemoetkomingen voor mantelzorgers van bijvoorbeeld terminale cliënten?
  16. NIEUW Hoe is het financieel haalbaar om ouderen langer thuis te blijven wonen?
  17. NIEUW Hoe vind ik voor mijn organisatie de weg binnen de verschillende financieringsstromen waar alle zorg thuis uit betaald kan/moet worden?

(Tijdelijke) woonvormen die tussen zelfstandig thuis wonen en wonen in een verpleeghuis inzitten.

  1. In welke mate draagt laagdrempelige- en tijdelijke opvang bij aan het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten?
  2. Zorgt laagdrempelige tijdelijke opvang voor uitstel van opname in een aangepaste woonvoorziening?
  3. Hoe kunnen nieuwe woonvormen worden ontwikkeld voor mensen met een langdurige zorgvraag in de ouderenzorg?
  4. Hoe kan het vastgoed in de ouderenzorg aansluiten op de veranderende behoefte van de cliënt?
  5. Welke geslaagde initiatieven dichten het gat tussen thuis wonen en verpleeghuiszorg?
  6. Welke tussenvormen van zorg tussen zelfstandig thuis met zorg en het verpleegtehuis zijn mogelijk?
  7. NIEUW Hoe kan vastgoed betekenis hebben in veranderende behoefte van een client?
  8. NIEUW Hoe kunnen we het gat tussen de WMO en WLZ dichten zonder dat het ten koste gaat van de ZVW?
  9. NIEUW Hoe kan de verbinding tussen de verschillende hulpverleners (en mantelzorgers) die betrokken zijn bij een client laagdrempeliger (en minder tijdrovend) worden georganiseerd zodat we weten wie wat kan doen en doet, en er proactiever gewerkt kan worden?
  10. NIEUW Hoe werken logeerinitiatieven voor mensen met dementie?

Een 'pakket zorg' voor mensen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz).

  1. Hoe implementeer ik een Volledig pakket thuis (VPT)?
  2. Hoe regel ik een vroegtijdige overstap naar VPT vanuit de Wmo/Zvw, ondanks het niet voldoen aan de voorwaarden van het CIZ?
  3. Hoe regel ik een vroegtijdige overstap naar VPT vanuit de Wmo/Zvw, ondanks een niet passende financieringsstroom, maar wel passende zorg?
  4. Hoe verhoudt het Modulair pakket thuis zich tot het Volledig pakket thuis?
  5. Wanneer komen ouderen in aanmerking voor 24-uurs ondersteuning?
  6. Hoe regel je als organisatie veilige en verantwoorde 24-uurs zorg thuis?
  7. Hoe komen Reablement en VPT samen? Hoe versterken ze elkaar?  
  8. NIEUW Hoe maken we regelgeving eenvoudiger zodat cliënten een verantwoorde keus kunnen maken?
  9. NIEUW Hoe kan ik in contact komen met CIZ om buiten de kaders te denken. Hoe gaan we die omslag maken?

Zorgvisie waarbij de persoon met diens wensen en mogelijkheden centraal staat en niet de aandoening of beperking.

  1. Hoe kan ik meer directe tijd besteden aan mijn cliënt?
  2. Hoe kan ik als zorgmedewerker een cliënt die zich in de palliatieve fase bevindt nog beter leren kennen?
  3. Hoe kan de cliënt écht centraal komen te staan, ook in deze tijd van personeelstekorten?
  4. Hoe kan ik als zorgprofessional persoonsgericht werken, organiseren en coördineren?
  5. Hoe kan ik omgaan met de spanning tussen persoonsgerichte zorg en de kwaliteitskaders (veilige zorg)?
  6. Hoe kan ik op mijn zorgafdeling concreet aan de slag met persoonsgerichte zorg?

Vooraf bespreken en documenteren van persoonlijke wensen en voorkeuren en het proces van ondersteunend overleg en gezamenlijke besluitvorming met de cliënt en zijn/haar mantelzorger.

  1. Hoe kan ik advance care planning succesvol implementeren?
  2. Hoe kan ik de implementatie en het effect van advance care planning monitoren?
  3. Hoe dragen we zorg voor, en borgen we, een multidisciplinaire aanpak rondom advance care planning in de wijkzorg?
  4. Hoe kan advance care planning de norm worden in de ouderenzorg?

Gaat om het zelf beslissen over je leven en zorg en ondersteuning daarbij.

  1. Hoe kan ik de eigen regie van cliënten stimuleren?
  2. Hoe ondersteun ik ouderen met dementie die zorg krijgen, in het behouden van eigen regie?
  3. Hoe kan de eigen regie van de oudere cliënt worden geborgd in het zorgproces, zodat zorg en ondersteuning meer gericht zijn op wat de cliënt kan en wil?
  4. Hoe kunnen we binnen ons zorgteam meer aandacht geven aan de wensen van de cliënt in plaats van aan de wensen van de familie?
  5. Hoe kan ik de eigen regie van cliënten in de thuiszorg stimuleren?
  6. Hoe doe ik als zorgmedewerker de juiste vaardigheden op om de positie van de cliënt te versterken en de dialoog aan te gaan met de cliënt en het netwerk?
  7. Hoe kan ik bijdragen aan het zo lang mogelijk zelfstandig blijven van mijn cliënten met dementie?
  8. NIEUW Wat als mantelzorg niet meewerkt om de eigen regie van de client te vergroten?
  9. NIEUW Hoe kan ik de client ondersteunen bij humaan levenseinde in eigen regie? Wat is de rol van de zorgprofessional?

Voor jezelf kunnen zorgen. En een manier om samen met een oudere te werken aan herstel van zijn leven en zelfredzaamheid.

  1. Hoe motiveer ik cliënten meer zelf te doen in plaats van zich te laten verzorgen?
  2. Hoe kan de familie een rol spelen in het stimuleren van eigen regie en zelfredzaamheid van de cliënt?
  3. Hoe kunnen professionals goed in kaart brengen en vastleggen wat een bewoner wel en niet zelf kan?
  4. Hoe ga ik als zorgorganisatie aan de slag met reablement?
  5. Wat vraagt reablement van medewerkers qua competenties?
  6. Hoe pas je reablement toe met een VPT team?
  7. Wat is de rol van technologie in het stimuleren en behouden van de zelfredzaamheid van ouderen thuis en in het verpleeghuis?
  8. Kan het vergroten van de zelfredzaamheid van cliënten bijdragen aan het efficiënter werken in de ouderenzorg?
  9. Hoe ga ik als zorgverlener om met cliënten en/of familieleden die weerstand voelen bij de verwachtingen van zorgprofessionals op het gebied van eigen initiatief en zelfredzaamheid?
  10. Hoe kan de focus in de zorg meer komen te liggen op de dingen die ouderen met dementie nog wel kunnen?
  11. Hoe kan eigen regie van de cliënt in de praktijk vormgegeven worden?
  12. Hoe kan ik een goede balans vinden tussen zelfredzaamheid bevorderen en de cliënt voldoende ondersteunen vooral als een cliënt hierin zelf moeilijk grenzen of obstakels kan aangeven?
  13. Hoe ga je om met verschillende visies op zorg en zelfredzaamheid binnen een team?
  14. NIEUW Hoe kan ik cliënten die niet gemotiveerd zijn om aan eigen zelfstandigheid te werken toch duidelijk maken dat dit nodig is om de zorg voor iedereen toegankelijk te houden?
  15. NIEUW Welke obstakels zijn er om goede multidisciplinaire samenwerking te creëren in de wijk en hoe kunnen die obstakels bestreden worden?

Samen met je zorgverlener beslissen over welke zorg of behandeling het beste bij je past.

  1. Cliënten worden steeds mondiger en willen meer betrokken zijn bij hun zorg, hoe ga ik hier mee om?
  2. Hoe kan ik mensen met dementie toch hun mening laten geven?
  3. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het zorgproces vormgeef samen met de client?
  4. Hoe kan ik de wensen en behoeften van de cliënt ontdekken en samen zo goed mogelijk naleven?

Preventieve zorg is zorg die zich richt op het voorkómen van ziekte. Signaleren is het herkennen, identificeren en benoemen van signalen, symptomen of risicofactoren.

  1. Hoe kan ik de ouderen van de toekomst (nu bijv. 50+) al bereiken met mijn adviezen rondom gezondheidsbevordering en instandhouding zodat het niet de patiënten van over 10 jaar worden?
  2. Welke onderwerpen dienen te worden geëvalueerd tijdens risicosignalering en waarom?
  3. Hoe integreer je risicosignalering in het primaire werkproces?
  4. Welk effect heeft vroegsignalering op de kwaliteit van ouderenzorg?
  5. Wat zijn effectieve methoden om vallen te voorkomen of het aantal valincidenten te doen afnemen?
  6. Welke technologie helpt bij het voorkomen van valincidenten van ouderen thuis?
  7. Hoe kan valpreventie optimaal worden ingebed in het beleid binnen verpleeghuizen?
  8. Wat is de impact van het voorkomen van heupletsel en ander letsel door valpreventie op de kwaliteit van leven van de cliënt en de zorgkosten?
  9. NIEUW Hoe kan preventie structureel bekostigd worden binnen de wijkverpleging?
  10. NIEUW Hoe kan er meer aandacht komen voor positieve gezondheid, bij inwoners die nu nog geen client zijn?
  11. NIEUW Hoe kunnen zorgverleners betrokken worden bij het continu verbeteren van risicobeoordelingsprocessen?

Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen.

  1. Wat is er bekend over eenzaamheid bij thuiswonende ouderen die thuiszorg krijgen?
  2. Hoe kan eenzaamheid bij ouderen worden verminderd?
  3. Wat zijn effectieve interventies tegen eenzaamheid en verveling in de intramurale ouderenzorg en thuiszorg?
  4. Hoe zijn jongeren te verbinden aan eenzame ouderen?
  5. Hoe kan de gemeente en de buurt betrokken worden bij eenzaamheid onder ouderen in de wijk?
  6. Weten zorgmedewerkers hoe eenzaamheid bij ouderen te signaleren en hoe te handelen als eenzaamheid wordt gesignaleerd?
  7. Hoe zorg ik ervoor dat alleenstaande cliënten niet vereenzamen na een opname, waarbij ze contact hadden met anderen?
  8. Hoe kan ik mensen overtuigen om dingen te gaan ondernemen wanneer zij eenzaam zijn?

Verwijst naar passief of actief gedrag dat door anderen moeilijk te interpreteren is.

  1. Wat is onbegrepen gedrag en hoe ga ik er mee om?
  2. Hoe kan ik onbegrepen gedrag voorkomen?
  3. Hoe kan ik cliënten met onbegrepen gedrag beter begeleiden?
  4. Hoe weet ik of onbegrepen gedrag een gevolg is van pijn?
  5. Hoe communiceer ik over onbegrepen gedrag van een cliënt, met mantelzorgers en collega's?  
  6. Hoe ga ik met naasten in gesprek over onbegrepen gedrag van de cliënt?
  7. Hoe ga ik om met cliënten met onbegrepen gedrag zonder dementie?
  8. Wat is het effect van een zinvolle dagbesteding op onbegrepen gedrag van cliënten?
  9. Wat is de impact van een opname in het verpleeghuis op mensen?
  10. Hoe ga ik om met pestgedrag onder verpleeghuisbewoners?
  11. Hoe ga ik om met agressie van de cliënt bij de algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL)?
  12. Hoe kan ik het beste handelen bij dwaalgedrag?
  13. Hoe ga ik om met ongepaste verzoeken van bewoners en/of naasten?
  14. Hoe ga ik om met een cliënt die elke week weigert om te douchen en schone kleren aan wil trekken?
  15. NIEUW Hoe kunnen wij als team een bewoner met claimend gedrag bij dementie het beste begeleiden?

Passief of agressief gedrag bij mensen met dementie dat door anderen moeilijk te interpreteren is.

  1. Hoe kan ik goed omgaan met onbegrepen gedrag bij ouderen met dementie?
  2. Hoe kun je mensen met dementie en onbegrepen gedrag begeleiding en zorg bieden?
  3. Hoe kan ik goed omgaan met gevoelens van angst die mensen met dementie tijdens de zorg kunnen ervaren?
  4. Hoe kan ik onbegrepen gedrag bij cliënten met dementie beter gaan begrijpen?
  5. Hoe kan ik een cliënt met dementie en onbegrepen gedrag zo goed mogelijk observeren?
  6. Wat is het effect van kennisspecialisatie rondom onbegrepen gedrag bij zorgmedewerkers van psychogeriatrische (PG) zorgafdelingen, op het vóórkomen- en omgaan met- onbegrepen gedrag?
  7. Wat is de relatie tussen onbegrepen gedrag bij mensen met dementie en onbevredigde seksuele behoeften?
  8. Hoe om te gaan met dementie en agressie?
  9. NIEUW Hoever kan je afweergedrag bij ADL bij een bewoner met dementie accepteren zonder dat het verwaarlozing wordt?
  10. NIEUW Hoe kunnen we met een tekort aan personeel en dagbesteding probleemgedrag voorkomen zonder psychofarmaca voor te schrijven?
  11. NIEUW Wat zijn de beste strategieën om familieleden te betrekken bij de zorg voor ouderen met dementie op een afgesloten PG afdeling?

Het effect van passief of agressief gedrag van cliënten dat moeilijk te interpreteren is op jou als zorgverlener.

  1. Hoe ga ik om met mijn eigen negatieve gevoelens ten opzichte van een cliënt die onbegrepen gedrag vertoont? En hoe kan ik daarbij goede zorg blijven bieden aan de cliënt?
  2. Hoe kunnen we zorgpersoneel effectiever ondersteunen in de omgang met probleemgedrag bij vaak krappe formatie?
  3. NIEUW Hoe gaan we om met onbegrepen gedrag van mantelzorgers of familie ten opzichte van cliënt of medewerker?
  4. NIEUW Hoe zoeken we een balans in de wijkverpleging tussen de veiligheid van de medewerker en de zorgplicht aan de cliënt in geval van grensoverschrijdend gedrag ten overstaande van medewerkers?
  5. NIEUW Hoe gaan we om met ontspoorde zorg, waarbij na het doorlopen van de meldcode geen verandering in de situatie optreedt en veilig thuis en overige betrokken disciplines aangeven dat de wijkverpleging aan zet is?
  6. NIEUW Hoe kunnen wij zorgen dat er in de politiek meer aandacht is voor agressie bij dementie?
  7. NIEUW Hoe kunnen we de communicatie tussen zorgverleners en familieleden van cliënten met dementie verbeteren om een beter begrip van onbegrepen gedrag te bevorderen?

Samenwerken met andere organisaties.

  1. Hoe kan multidisciplinaire samenwerking in de ouderenzorg zo goed mogelijk worden vormgegeven?
  2. Hoe komen behandelaren en het zorgteam samen tot oplossingen die passen bij de cliënt?
  3. Hoe kan de input van verschillende disciplines in het verpleeghuis op gelijkwaardige wijze worden meegenomen in het besluit over de te volgen behandeling?
  4. Hoe werk ik integraal samen met informele zorgverleners (vrijwilligers, mantelzorgers, naasten)?
  5. Hoe kunnen we in de zorg structureel samenwerken met het onderwijs?
  6. Hoe kunnen we gezamenlijk innoveren over schotten heen?
  7. Hoe kan ik goed samenwerken met andere disciplines vanaf het moment dat nieuwe bewoner in beeld komt?
  8. Hoe werk ik optimaal samen met andere disciplines rondom palliatieve zorg?
  9. Hoe kan ik de impact van integrale zorg meten?
  10. Hoe kunnen we integrale zorg opschalen na (succesvolle) pilots?
  11. Wat kunnen organisaties doen om goede samenwerkingsmogelijkheden (binnen teams, multidisciplinaire, tussen teams en organisatie overstijgend) te ondersteunen?
  12. Hoe kunnen we de werkwijze en visie op herstel vanuit bijvoorbeeld de revalidatie beter doortrekken naar de wijkverpleging?

Omgaan met situaties waarbij er een botsing is tussen verschillende morele waarden. Het kiezen voor de ene waarde gaat dan ten koste van de andere waarde.

  1. Hoe voer ik bij ons in het verpleeghuis een 'lichte' variant van het moreel beraad (model) in, om met name ook een bepaalde ethische gevoeligheid in de organisatie te ontwikkelen?
  2. Hoe kan een team op een goede manier omgaan met dilemma’s in de dagelijkse zorg en ondersteuning?
  3. Hoe kunnen we de visie op "mogen sterven" vernieuwen, zodat er beter door arts en familie gekeken wordt naar menswaardigheid?
  4. Hoe kunnen juridische procedures menselijker gemaakt worden? Bijvoorbeeld indicatie stelling in kader van Wet Zorg en Dwang, vrije wil opname of gedwongen opname?
  5. Hoe creëer ik bewustwording van en omgang met ethische vragen en morele dilemma's in de verpleeghuissituatie?

Maatregelen die de vrijheid of autonomie van cliënten beperken vaak om veiligheid te waarborgen of gedrag te controleren, met inbegrip van fysieke beperkingen of toezicht.

  1. Wat zijn mogelijke lange- en korte termijneffecten van zorg onder dwang bij ouderen?
  2. Wat zijn geschikte interventies voor zorg onder dwang bij ouderen?
  3. Hoe ga je om met weigering van eten, drinken en medicatie bij iemand met (gevorderde) dementie?
  4. Wat is de rechtspositie van cliënten in de ouderenzorg bij wilsonbekwaamheid en onvrijwillige zorg?
  5. Hoe kan ik als zorgprofessional het beste omgaan met zorgmijders met of zonder dementie?
  6. Hoe kan ik onvrijwillige zorg zoveel mogelijk vermijden? Wat zijn de alternatieven?
  7. Wanneer is de wet zorg en dwang van toepassing binnen de thuiszorg?
  8. Wanneer is er sprake van onvrijwillige zorg en wilsbekwaamheid?
  9. Wie controleert hoe de wet zorg en dwang wordt gehanteerd binnen zorgorganisaties?
  10. Hoe kunnen verschillende zorgorganisaties in verschillende settingen tot een gezamenlijke dialoog komen m.b.t. de wet zorg en dwang?
  11. Hoe gaan we binnen de digitale zorg om met relevante wetgeving zoals de wet zorg en dwang?

In een zorgplan staan de afspraken die u met uw zorginstelling maakt over uw zorg en ondersteuning. Een zorgdossier is een (digitaal) document waarin doelen, zorgbehoeften, afspraken en acties voor de zorg en ondersteuning van cliënt worden vastgelegd. 

  1. Hoe kan er methodisch gewerkt worden met een zorgleefplan, samen met het team, de bewoners en naasten?
  2. Wat is de invloed van een dialect op de kwaliteit van spraakgestuurd rapporteren en wat zijn hiervoor mogelijke oplossingen?
  3. Waarom is het lastiger om van tevoren te bedenken wat je wilt rapporteren bij uitspreken dan wanneer je dit wilt uittypen?
  4. Wat zijn voorwaarden voor een succesvolle evaluatie van het zorgplan?
  5. Welke personen dienen aanwezig zijn bij een zorgplanbespreking?
  6. Hoe kunnen de wensen en behoeften van ouderen een prominentere plek krijgen in het zorgplan?
  7. Hoe zorgen we ervoor dat zorgmedewerkers te allen tijde op de hoogte zijn van de inhoud van de zorgplannen?
  8. NIEUW Wat is de wettelijke vereiste/verplichting qua rapporteren in een woonzorgcentrum?: Hoe vaak moet je minimaal rapporteren als er geen bijzonderheden/afwijkingen van het zorgplan zijn?

Zorg op basis van palliatieve zorgvraag ingezet ruim voor het levenseinde.

  1. Hoe kan ik als zorgmedewerker een cliënt die zich in de palliatieve fase bevindt nog beter leren kennen?
  2. Hoe kan ik familie begrijpelijk uitleggen wat palliatieve sedatie precies inhoudt?
  3. Hoe voer je als zorgprofessional het gesprek over belangrijke onderwerpen met de cliënt en familie in de laatste levensfase? En hoe leg je afspraken vast?
  4. Waar moet ik bij gesprekken met de cliënt en familie over zingeving en het levenseinde aanvullend op letten als er sprake is van een migratieachtergrond?
  5. Welke ondersteuning hebben zorgprofessionals nodig om het gesprek met de cliënt te kunnen voeren over zingeving en levenseinde?
  6. Hoe werken formele- en informele zorg in de laatste levensfase van de oudere goed samen?
  7. Weten professionals waar ze informatie/handvatten rondom omgang met naasten in de laatste levensfase kunnen vinden?
  8. Hoe zorg ik voor meer handen aan het bed voor het bieden van liefdevolle palliatieve zorg aan de cliënt?
  9. Hoe werk ik optimaal samen met andere disciplines rondom palliatieve zorg?
  10. NIEUW Wat is er nodig om als wijkverpleging vroegtijdig betrokken te worden bij een palliatieve casus en hoe zetten we onszelf hierin voldoende op de radar?
  11. NIEUW Hoe voer ik een levens(einde)gesprek en mag ik informatie geven over humaan levenseinde in eigen regie? Hoort dat laatste bij mijn rol als zorgprofessional?
  12. NIEUW Hoe kan ik zorgen voor optimaal comfort voor de stervende?
  13. NIEUW Hoe kan ik er aan bijdragen dat dat familie zo goed mogelijk waardig afscheid kan nemen?

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Achtergrond