Sommige medewerkers vinden het spannend om een elektronisch slot of sleutelkluis te gaan gebruiken. Toch ervaren veel medewerkers beide als heel gebruiksvriendelijk.
De waardebepaling is grotendeels gebaseerd op een verkenning en verwachte effecten. Het referentiealternatief was hierbij het mechanische toegangsbeheer, omdat dit in de thuiszorg op grote schaal gebruikt wordt voor dezelfde doelen. Vervolgonderzoek is nodig om de harde en zachte kosten en baten aan te scherpen. Voor de toepassing intramuraal is geen (waardebepalend) onderzoek bekend.
Zachte kosten | Zachte baten |
Voor elektronisch kluisje en elektromagnetisch slot
- Betrekken en toestemming van externe partijen.
- Herinrichten van het zorgproces.
- Leren werken met technologie.
- Uitleg aan cliënten en mantelzorg.
Alleen voor elektronisch kluisje
- Minder gevoel van privacy voor cliënt bij extramuraal gebruik.
- Zoeken naar kluis indien deze uit het zicht is geplaatst om inbraak te voorkomen.
- Stigmatisering indien elektronische sleutelkluis aan voorgevel hangt.
| Voor elektronisch kluisje en elektromagnetisch slot
- Meer gevoel van privacy voor cliënt bij intramuraal gebruik.
- Toegangsbeheer voor meerdere zorgorganisaties.
- Snellere inzet van professionals/hogere beschikbaarheid.
- Meer inzicht in nieuwe informatie voor zorg/naasten (logginggegevens)
Alleen voor elektromagnetisch slot
- Groter gevoel van veiligheid voor cliënt.
|
Harde kosten | Harde baten |
- Kosten introductie in de organisatie (training, installatie, beheer).
- Kosten randvoorwaarden zoals smartphones en internetverbinding.
- In geval van storingen: extra werklast.
- Kosten hardware/software (voor aanbieder).
- Instellen/bijhouden en afstemmen door zorgprofessional.
- Kosten abonnement voor cliënt.
|
- Minder reistijd.
- Medewerkers sneller aanwezig (snellere toegang tot de woning).
- Minder administratielasten.
|