Blijven we medewerkers continu stimuleren en motiveren?
Laatst bijgewerkt op: 20-12-2024
Belangrijk is dat beleid en afspraken over infectiepreventie ook worden toegepast in de praktijk. Het gaat dan vooral om kennis toepassen en deze actueel houden. Het gaat ook om continu bewustzijn van mogelijke infectierisico's en aandacht voor infectiepreventie. Leg daarbij de nadruk op waarom het belangrijk is, zoals bescherming van de cliënt en medewerker. Vermijd de focus op wat er allemaal (extra) moet. Erken dat infectiepreventiemaatregelen en activiteiten implementeren in het begin leidt tot meer ervaren werkdruk. Benadruk dat dit op termijn afneemt en ook wat het oplevert, zoals minder werkdruk bij uitbraken. Uitbraken kunnen dan sneller en zonder paniek onder controle worden gebracht, doordat men weet wat er moet gebeuren en wat daarvoor nodig is.
De deskundige infectiepreventie, aandachtsvelder(s) en infectiepreventie ambassadeur, maar ook de leidinggevende spelen bij het stimuleren en motiveren een belangrijke rol.
Reflectievragen
- Hoe houdt de organisatie continu aandacht op (de kennis, kunde en motivatie van medewerkers als het gaat om) infectiepreventie?
- Welke tools en methoden worden hiervoor ingezet?
- In hoeverre is bekend of medewerkers ook het gevoel hebben dat hun kennis en kunde rondom infectiepreventie voldoende is?
- Hoe wordt een cultuur van leren en verbeteren (elkaar aanspreken en feedback geven) aangemoedigd met aandacht voor infectiepreventie?
- Op welke momenten wordt infectiepreventie besproken of onder de aandacht gebracht?
- Welke tools en methoden worden hiervoor ingezet?
- Welke rol hebben medewerkers zelf om tools te gebruiken of aan te dragen?
- In hoeverre wordt in de gehele organisatie met een kader rondom leren en verbeteren op het gebied van infectiepreventie gewerkt?