Zijn er materialen voor infectiepreventie?
Laatst bijgewerkt op: 20-12-2024
Belangrijk: Faciliteer medewerkers in de dagelijkse uitvoering met materialen die ondersteunen bij infectiepreventie. Dat vormt namelijk de basis om (verder) te kunnen werken aan infectiepreventie en moet dus op orde zijn. Denk aan materialen zoals:
- Persoonlijke beschermingsmiddelen: handschoenen, maskers en isolatieschorten;
- Handhygiënefaciliteiten: handalcohol, zeep, wastafels, papieren handdoekjes;
- Steriele medische hulpmiddelen;
- Naaldencontainers;
- Reinigingsmateriaal voor opslag van urine of faeces (po-spoelers).
Reflectievragen
- Zijn bovenstaande materialen in de organisatie beschikbaar?
- Hoe wordt gecontroleerd of deze faciliteiten overal aanwezig zijn waar het nodig is? Wie voert de controle uit?
- Is er een check op de kwaliteit van de gebruikte materialen?
- Wordt er gelet op de houdbaarheid van de middelen?
- Wie is er verantwoordelijk voor de technische staat of functionaliteit van materialen? Welke afdelingen? Bijvoorbeeld inkoop of facilitair.
- Worden de gebruikte materialen gecheckt op eisen uit regelgeving?
- Is er (duidelijk) afgesproken waar medewerkers kunnen aangeven als materialen niet beschikbaar zijn, of niet voldoen? Zijn er afspraken over de opvolging en terugkoppeling van dit soort signalen?